close
تبلیغات در اینترنت
معرفی آثار

حکیم زین العابدین عسکری لشت نشایی گیلانی
قالب وبلاگ
درباره وبلاگ

حکیم زین العابدین عسکری لشت نشایی گیلانی
ورود کاربران

ورود به سایت

نام کاربری:
رمز عبور :
رمز عبور را فراموش کردم ؟
موضوعات وبلاگ
حکیم عسکری -
وجدان چیست ؟ انواع وجدان -
مجموعه مقالات وگفتمان های اقتصادی وبانکداری اسلامی+سایت حکیم عسکری گیلانی لشت نشایی+بانظارت استادسعادت میرق -
آمار سایت
افراد آنلاین : 1 نفر
بازدیدهای امروز : 134 نفر
بازدیدهای دیروز : 108 نفر
كل بازدیدها : 75551 نفر
بازدید این ماه : 851 نفر
بازدید ماه قبل : 4210 نفر
نظرات : 2
كل مطالب : 306 عدد
تعداد اعضا : 845 نفر
امروز : یکشنبه 01 مهر 1397
جستجوی مطالب

Google
hakim-askari.rozblog.com

 

 

انسان مجموعه ای از جهان اثر حکیم عسکری گیلانی

 

***نسیم معرفت***

 

 

** از صفحه 30 تا ص 31 از کتاب ( انسان مجموعه ای از جهان ، اثر مرحوم علامه حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی ) :

 

 

به نام خدا

**انسان مِحور و اساس هستی است


اصالت و طُفیلی

در نظام طولی آفرینش ، انسان آخرین موجودی است که پا به عرصه هستی گذاشته  و از لَیسیّتِ صِرفه ( از کَتمِ عدم ) قَدَم به صحنه اَیسیّت ( عرصه وجود ) نهاده است . به قول حافظ شیرازی :

ما بدین در نه پی حِشمت وجاه آمده ایم    از بد حادثه اینجا به پناه آمده ایم

رهرو منزل عشقیم و ز سر حدّ عدم   تا به اقلیم وجود این همه راه آمده ایم

در واقع انسان ، موجودِ اصیل و رمز جهان هستی و عُصاره و اختصاری است از کلّ نظام آفرینش و سایرین ، وجودشان ، طُفیلی و تَبَعی از انسان می باشد .

انسان ، موجودی است مرموز و مَلغوز( پیچیده ) و مخلوقی است ناشناخته [ که اَلِکسیس کارِل در این باره کتابی به نام « انسان موجودی ناشناخته » نوشته است   و حضرت امیرالمؤمنین «علیه السلام» نیز فرمود : اتَزْعَمُ انَّکَ جِرْمٌ‏ صَغْیِرٌ وَفیْکَ انْطَوىَ الْعالَمُ الْاکْبَر وَانْتَ الْکِتابُ الْمُبِیْنُ الَّذِى بِاحْرُفِهِ یَظْهَرُ الْمضْمَرُ . دَوَائُکَ فِیکَ وَ لاَتَعلَمُ وَ دَائُکَ مِنکَ وَ لاَ تَشعُرُ . آیا گمان کرده ای که تو یک جسم و جِرم و ماده کوچکی هستی در حالی که در تو عالَم بزرگی نهفته است.  تو کتاب مُبین و روشنی هستی که با حروف آن پنهانی ها (حقایق نامعلوم و پنهانی  )آشکار می شود! داروی تو در خودت است و نمی دانی و ناآگاهی و درد تو از هم از خود است و نمی اندیشی . «دیوان منسوب به  على علیه السلام: 175. شرح الاسماء الحسنى: 1/ 12.» ]  و دریایی است ژرف و عمیق و اقیانوسی است بی کران و بی نهایت و گوهری است گرانبها . هنوز غوّاصانِ تفکر و اندیشه و صاحبان عقل و رَوِیّه ( فکر و اندیشه )  به حقیقت معانیش کَما هُوَ حَقُّهُ  پی نبرده اند .

افلاطون در باره انسان معتقد است که او زُبده (عُصاره ) وجود و نُخبه عالَمِ امکان می باشد و او خود ، عالَم صغیر است ( رجوع به کتاب سیر حکمت در اروپا جلد 1 ص26)  ،  و  نُخبه ، بهترین موجود و مخلوق را گویند .

قالَ الشَّیخُ الرَّئیس فی خُطبةِ رسالَة  :  اَلحَمدُ لِلهِ الَّذی  خَلَقَ الأِنسانَ وَ خَلَقَ مِن فَضالَتِهِ سایِرَ الأَکوانِ .  بوعلی سینا ( ره )  فرموده است : حمد برای خدایی است که خلق کرد و آفرید انسان را و آفرید از زیادی او سایر هستی ها را .

قال اَبُوطالِب اَلمَکِّی : اِنَّ الأَفلاکَ تَدُورُ بِأَنفاسِ بَنِی آدَم َ(نقل از کتاب قوت القلوب) . ابوطالب مَکِّی گفت : به درستی که افلاک  بواسطه نَفَس های بنی آدم  دَور می زند  و می چرخد.

قَالَ مُحی الدِّینِ العَربِی :  اَلحَمدُلِلهِ الَّذی جَعَلَ الأِنسانَ الکامِلَ مُعَلِّمَ المَلَکِ وَ اَدارَ سُبحانَهُ وَ تَعالَی تَشریفا وَ تَنویها بِأَنفاسِهِ الفَلَکَ .( نقل از کتاب سُبحة الحقّ )  . مُحیِ الدین عربی گفته است :  حمد و سپاس خدایی را که  انسان کامل را استاد ملائکه قرار داده است و خداوندِ سبحان به علت شَرَف و رفعت نفسِ او ، فَلَک را  به چرخش در آورده است .

   **تایپ و اصلاح و کمی اضافات  : توسط  استاد سیداصغر سعادت میرقدیم

 




درباره : حکیم عسکری ,معرفی آثار ,

امتیاز : | نظر شما :

برچسب ها : انسان مِحور و اساس هستی است(حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی) , انسان ، موجودی است مرموز و مَلغوز( پیچیده ) و مخلوقی است ناشناخته [ که اَلِکسیس کارِل در این باره کتابی به نام « ,


نوشته شده در پنجشنبه 17 تير 1395 توسط سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجانی| بازدید : 59 |

 

 

انسان مجموعه اي از جهان اثر حکيم عسکري گيلاني

 

***نسيم معرفت***

 

** از صفحه 19 تا ص 21 از کتاب ( انسان مجموعه اي از جهان ، اثر مرحوم علامه حکيم زين العابدين عسکري گيلاني لشت نشايي ) :


 به نام خدا

 

** کرامت چيست و کريم چه کسي است ؟


وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَني‏ آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلي‏ کَثيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضيلاً (سوره اسراء آيه 70)


ما آدميزادگان را گرامي داشتيم و آنها را در خشکي و دريا ، ( بر مرکبهاي راهوار ) حمل کرديم و از انواع روزيهاي پاکيزه به آنان روزي داديم و آنها را بر بسياري از موجوداتي که خلق کرده ايم ، برتري بخشيديم.


کرامت هر موجودي بستگي دارد به مرتبه و خصوصيات وجودي و افعالِ شايسته و کمالِ لايق به آن .  موجود کريم کسي است که جامع انواع خيرات و فضائل و شَرَفِ مناسب با حال خودش باشد و يکي از اسماءالله ، کريم است . کرامت در ذات اَقدسِ اَحَديَّت وجودا و صفاتا و اَفعالا به حدّ اعلاي کمال و شَرَف و فضيلت موجود است . لذا هرموجودي به اندازه و  سِعه و حيطه وجوديش واجد کمالاتِ وجودي و صفاتي و افعالي بوده و به هر مقدار و پايه و اساس ،  جامعِ انحاءِ فضايل و خيرات و شَرَف بيشتر باشد ، آن موجود کريم تر و کرامتِ آن از سائرين بيشتر است . به عبارت اُخري نظام هستي مانند حَلَقات زنجير به هم پيوسته و متصل و داراي مراتبي از کمال و نقصان و فعليت و قوّه و شدت و ضعف است و هر موجودي که  ذاتا و وجودا صِرفِ کمال و بَحت (خالص و صرف) هستي و فاقدِ از نقصان باشد ، او گرامي ترين موجود هستي خواهد بود . به همين مناسبت و جهت ، خداوند مجيد ، اَکرَمُ الأَکرَمين خوانده شده است .

مقصد و هدف اصلي و غرض اساسي و بحث و تحقيق مهم در اين کتاب راجع به انسان است که در اين اِقليمِ ماده و طبيعت ، موجود اصيل و اَشرَف نامگذاري شده است . غرض ما در اين کتاب ، بررسي و تحليل در حالات و خواصّ انسان است که مي خواهيم بدانيم  که امتياز انسان با همنوعان خود و ساير موجوداتِ اِمکاني به چه چيز و چگونه است ؟

به طور مسموع و طبق تحقيقات زيست شناسي در حدود يک ميليون و دويست هزار نوع حيوان در دريا و روي زمين زندگي مي کنند که انسان در رأس همه آنها قرار دارد .  انسان نسبت به ساير انواع ، گذشته از امتيازاتِ کمالي ، امتياز فصلي هم دارد . در منطق ثابت شده است که برخورد فصول مُقَسِّمه ، اَجناس را حِصَّه حِصَّه مي کند و از هر حِصَّه و تقسيم ، نوعي پيدا  و تشکيل مي گردد و هر فصلي هم مُقَوِّمِ نوعِ خود خواهد بود . لذا فصل انسان با فصول ساير حيوانات متفاوت است .

فرق امتيازات کمالي انسان با ساير حيوانات بسيار فوق العاده است . البته مخفي نماند که منظور از کمال حيوان ، کمالات مخصوص آن نوع است نه کمالات تحميلي که مربوط به آن نيست . مثلا ممکن است خرس راننده موتور بشود چنانچه در رسانه هاي تصويري ديده مي شود  يا ميمون ، راننده ماشين بشود لکن اينها کمالات حيواني نيست بلکه کمالاتي است که به آنها تحميل شده است و ما منکر تربيت حيوانات يا بعضي از آنها نيستيم . به طور مسلّم بعضي از حيوانات در بعضي از امور قابل تربيت اند . محل شک و ترديد نيست که کمالِ مخصوصِ به هرنوعي از حيوان ، محدود و مربوط و مناسب با حال خود اوست و هرکدام از انواعِ حيوانات ، کمالاتِ اختصاصيِ خودشان را بالفطره و الغَريزه دارا مي باشند و احتياج به کسب و اُستاد ندارند . مثلا حيوانات ، دشمن خودشان را بِالفِطره مي شناسند و (دراين رابطه ) لازم به تعليم و تربيت نيستند .  گوسفند وقتي که شتر را مي بيند فرار نمي کند اما به محض ديدن گرگ فرار را بر قرار ترجيح مي دهد و سراسيمه مي شود  در صورتي که حجم و وزن گرگ چندين برابر کمتر از وزن شتر است . مرغ خانگي با ديدن اسب و گاو فرار نمي کند ولي به محض  ديدن روباه فرار مي کند . جوجه مرغابي و اردک در خشکي به دنيا مي آيد و به محض تولد بلافاصله به آب مي افتد و شروع به شنا مي کند  و حيوانات علف خوار ، علف سمّي را از عير سمّي با شامّه تشخيص مي دهند بدون اينکه علف را به دستگاه تشخيص بفرستند. زنبور هاي عسل هميشه لانه شان را يکنواخت مي سازند بدون اينکه طرز لانه سازي را به مقتضاي زمان و مکان تغيير بدهند . تمام اين افعال و اعمال که از اين حيوانات سرزده و يا مي زند ، بِالفِطره است و اُستادِ اَزَل اين موهبت عُظمي را در اينها به وديعه گذاشت که در موقع لزوم و رفع احتياج از خودشان و در مواقع ضروري ، کمالِ استفاده را از آنها بنمايند ، برخلاف انسان که خالي از همه چيز از مادر متولد مي شود وبا دست تُهي از رَحِم مادر به دنيا مي آيد ، فاقد تمام کمالات است بالفعل .  و همه کمالات و فضائل در او مرکوز ( و مُستقَرّ ) است بالقوّه  يعني بايد اورا تعبير به حيوان بالفعل و انسان بالقوّه کرد .

قوله تعالي :وَ اللَّهُ أَخْرَجَکُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِکُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئاً وَ جَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ . سوره نَحل آيه 78 . و خدا شما را از بطن مادران بيرون آورد در حالي که هيچ نمي دانستيد و به شما چشم و گوش و قلب عطا کرد تا شايد شکر ( اين نعمت ها ) بجاي آريد .

بنابرين هيچ نوع ازکمالات انسان فطري نيست بلکه همه اش را به توسط استاد و تجربه و ممارست و زحمت بدست  مي آورد و کسب مي کند  يعني اگر انسان در دنيا تلاش نکند ، پيِ کسب و کار نرود و وجودش را معطّل نگه دارد ، چيزي نصيب و سهم و عايد او نخواهد شد و مانند معدنِ استخراج نشده ( اَلنَّاسُ مَعَادِنُ كَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ )  از اين قَنطَره مَجاز که دنيا باشد مي گذرد و ( خَسِرَ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةَ ذلِکَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبينُ  سوره حج آيه 11) خواهد شد .  وصول به کمالات براي انسان مرهون سعي و تلاش و کوشش اوست ، و مُفت و رايگان به او داده نخواهد شد مگر شَذَّ وَ نَدَر – وَما خَرَجَ بِالدَّليلِ .

قوله تعالي : وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعي سوره نَجم آيه 39 .  نيست از براي انسان مگر آن چيزي را که با سعي و کوشش بدست آورد .

 

** از صفحه 19 تا ص 21 از کتاب ( انسان مجموعه اي از جهان ، اثر مرحوم علامه حکيم زين العابدين عسکري گيلاني لشت نشايي ) :


  **تايپ و اصلاح و کمي اضافات  : توسط  استاد سيداصغر سعادت ميرقديم 




درباره : حکیم عسکری ,معرفی آثار ,حکیم عسکری ,معرفی آثار ,

امتیاز : | نظر شما :

برچسب ها : کرامت چیست و کریم چه کسی است ؟(حکیم عسکری لشت نشایی گیلانی ) , موجود کریم چه کسی است؟ , حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی ,


نوشته شده در یکشنبه 30 خرداد 1395 توسط سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجانی| بازدید : 66 |

 

 

 انسان مجموعه ای از جهان اثر حکیم عسکری گیلانی

***نسيم معرفت***

 

** از صفحه 15 تا ص 19  از کتاب ( انسان مجموعه اي از جهان ، اثر مرحوم علامه حکيم زين العابدين عسکري گيلاني لشت نشايي ) :


به نام خدا

باب اول

انسان و امتيازات او

 مراد از (حمل انسان در بَرّ و بَحر) چيست ؟


وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَني‏ آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلي‏ کَثيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضيلاً (سوره اسراء آيه 70)


ما آدميزادگان را گرامي داشتيم و آنها را در خشکي و دريا ، ( بر مرکبهاي راهوار ) حمل کرديم و از انواع روزيهاي پاکيزه به آنان روزي داديم و آنها را بر بسياري از موجوداتي که خلق کرده ايم ، برتري بخشيديم.

 

راجع به معناي بَرّ و بَحر از نظر اخبار و عرفان  ، اقوال و اَنظاري است و معاني گوناگوني راجع به اين دو کلمه گفته اند :  بعضي از تفاسير از قبيل الميزان جلد 13 ص 170  و مجمع البيان جلد 2 ص 64  و برهان  جلد 2 ص 428 و صافي... و فخررازي  جلد 21 ص15  اظهار کرده اند که مراد از بَرّ و بَحر ، بَرّ و بَحر محسوس و ظاهري است که در دنيا مشاهده مي کنيم و گفته اند مراد از بَرّ ، خشکي زمين و مراد از بَحر ، تَرَي و درياي زمين است . وسيله حمل را هم دَوابّ و سُفُن معرفي کردند  يعني ما حمل کرديم انسان را در خشکي به وسيله چهارپايان و در دريا به وسيله کشتي ها . قوله تعالي :ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذيقَهُمْ بَعْضَ الَّذي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ سوره روم آيه 41 .  فساد و پريشاني به کرده خود مردم ، در همه خشکي ها و دريا ها  پديد آمد تا ما هم کيفر بعضي از اعمالشان را به آنها بچشانيم  ، شايد بازگردند .  مراد از اين بَرّ و بَحر ، بَرّ و بَحر ظاهري و دنيوي است .  در دعاي جوشن کبير است : يا مَنْ فيِ الْبَرِّ وَالْبَحْرِ سَبيلُهُ يا مَنْ فِي الاْفاقِ اياتُهُ .  مرحوم حاجي سبزواري در کتاب شرح اسماء الحُسني ص 167  فرموده است : اَي فِي البَرّ و البَحر الحِسِّيَّينِ سَبيلُهُ الحِسِّي فَأِنَّ لَهُ الفِجاجَ و السُبُلَ و الآکامَ . قوله تعالي :  وَلَهُ الْجَوَارِ الْمُنْشَآتُ فِي الْبَحْرِ كَالْأَعْلَامِ . سوره اَلرَّحمن آيه 24 . از براي اوست رونده هاي برافراشته و بلند در دريا ( که همان کِشتي باشد) مانند کوه ها .  و امکان دارد مراد از بَرّ ، خارج رَحِم مادر باشد و مراد از بَحر ، قعرِ رَحِم مادر باشد .  بعضي گفتند : بَرّ ، اشاره به عبوديت است  ،  بَحر اشاره به ربوبيت . يعني اَخرَجَهُ مِنَ البَشَرِيَّةِ وَ اَوصَلَهُ بِالرُّبُوبِيَّةِ .  و امکان دارد مراد از بَرّ ،  عالَمِ مُلک و دنيا باشد ومراد از بَحر ، عالَمِ مَلَکوت و عُقبي باشد .  و امکان دارد مراد از بَرّ ، همان سُلوک ظاهر به اعمال بَدَنِيّه و مراد از بَحر ،  همان سُلوک باطن به اعمال نَفسِيَّه باشد .  و امکان دارد مراد ار بَرّ ، عمل  و مراد از بَحر ، فکر و تعقل باشد . قوله تعالي : وَ هُوَ الَّذي جَعَلَ لَکُمُ النُّجُومَ لِتَهْتَدُوا بِها في‏ ظُلُماتِ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ قَدْ فَصَّلْنَا الْآياتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ. سوره انعام آيه 97 .   و اوست که چراغ ستارگان را براي راهنمايي شما در تاريکي هاي بيابان و دريا روشن داشته ، همانا ما آيات خود را به تفصيل بيان کرديم از براي قومي تا بدانند .  در بعضي از تفاسير ، مفسِّرين ، نجوم را به حضرات معصومين ( عليهم السلام ) تفسير کرده اند که در اين صورت معني آيه اين طور خواهد شد : خداوندِ منَان ، ائمّه و معصومين ( عليهم السلام ) را وسيله هدايت قرار داد براي شما در تاريکي ها و پيچ هاي اعمال ظاهريه و باطنيه شما .  خواجه حافظ در اين باره خوب مي گويد :

شب تاريک و بيم موج گردابي چنين هائل        کجا دانند حال ما سبکباران ساحل ها

قَال مُحيِ الدّين العَرَبي فِي الفُتُوحاتِ المَکِّيّةِ : اِنَّ المُسافِرَ اِلَي اللهِ عَلَي ثَلاثَةِ اَصناف : صِنف مِنهُم يُسافِرُ بَرَّاً و آخَرُ يُسافِرُ بَحْراً وَ آخَرُ  يُسافِرُ بَرَّاًوَ  بَحْراً  وَ المُسافِرُ الَبَرِّ اَلمُقتَصِرُونَ عَلَي الظاهِرِ الشَّرعِ خاصَّة وَ هُم اَهلُ الظّاهِرِ  فَمُسافِرُ البَحرِ اَهلُ النَّظَرِ فِي المَعقُولاتِ وً مِنَ النَّظَرِ فِي المَعقُولاتِ اَلنَّظَرُ فِي المَشروعاتِ  وَ المُسافِرُ الجامِعُ بَينَ البَرِّ وَ البَحرِ هُم اَهلُ اللهِ المُحَقِّقُونَ وَ هُم اَهلُ الظاهِرِ وَالباطِنِ .

محي الدين عربي فرمود : مسافرينِ به سوي خدا بر سه صنف اند : صنفي از ايشان سفر بَرّي دارند و صنف ديگر سفر بَحري دارند و برخي جامعِ دوسفر بَرّي و بَحري اند.  مسافرِ بَرّ آناني هستند که اقتصار و اکتفاء مي کنند بر ظاهر شرع بخصوصه ، ايشان اهل ظاهرند ( ودر بعضي از عبارات از اينها تعبير به قِشريّون شده که سر وکار اينها فقط به ظاهر شرع است وبس) مسافرين بَحر ، ناظرين در معقولات اند و از نظر در معقولات نظر در مشروعات هم دارند ( اينها را اصطلاحا فيلسوف يا حکيم مي گويند ) . مسافرينِ جامعِ بَرّ و بَحر ، ايشان اهلُ الله  و اهل تحقيق و اهل ظاهر وباطن و جامعُ العُنوانين اند .

مشهور است که وقتي ملّا صدرا براي تحصيل به اصفهان آمد ، نزد مير داماد ( رَحمَةُ الله عَلَيه ) رفت که نزد او درس بخواند ، مرحوم مير داماد به ايشان فرمود اگر فقهِ تنها مي خواهي بخواني برو نزد شيخ بهايي و اگر فلسفه تنها مي خواهي بخواني برو نزد ميرفندرسکي و اگر هردو را مي خواهي بخواني نزد من بخوان .  مرحوم ملا صدرا ( ره ) شاگردي مرحوم ميرداماد را پذيرفت .

اين صنف سوم از مسافرينِ بَرّ و بَحر ، عالِمِ زمانند که هيچ وقت لَوابسي به اينها روي نمي آورد.

قال الصادِقُ (عليه السلام) اَلْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لاَ تَهْجُمُ عَلَيْهِ اَللَّوَابِسُ. ( اصول کافي کتاب العقل و الجهل ص 14 )

امام صادق (ع) فرمود : عالم به زمان ، اشتباهات بر او هجوم نمي آورد .

روي هم رفته از اين بياناتِ ما عظمت و برتري انسان بر ساير موجودات که در عَرض او قرار دارند و با او در جهان ماده و طبيعت  زندگي مي کنند ، معلوم و ثابت شد .

 انسان داراي دو بُعد جسماني و عقلاني است  و به اعتبار بُعدين ، حاوي سير بَرّ  و بَحر و ممتاز از ساير موجودات مي باشد . حمل خداوند انسان را در بَرّ و بَحر نه مراد و منحصر به همين بَرّ و بَحرِ حِسّي و محسوس باشد بلکه بَرّ و بَحر از نظر قرآن داراي مراتب و معاني متعدده است و هر حرف و کلمه قرآن داراي بطون و ابعاد وسيعِ عميقي است . رسيدن به تمام معاني و ابعاد آن از تحت حيطه قدرت ما بيرون است ، چنانچه علي ( عليه السلام) فرمود :  فَإِنَّ الْقُرْآنَ حَمَّالٌ ذُو وُجُوهٍ. يعني قرآن حامل معاني متعدد و مختلف است . صيّاديِ بطون و معناي لطيف ، شريف و دقيق آيات قرآني به عهده راسِخين فِي العِلم که حضرات معصومين ( صَلَواتُ الله و سَلامُهُ عليهم ) هستند  ،  مي باشد و از عهده ما خارج است .

چون انسان ، موجود اشرف عالَم طبيعت مي باشد و هرکدام از دوبُعد جسماني و عقلاني اش داراي بطون و معاني و رموز است به اعتبار دو بُعدِ بَرّ و بَحر ، بايد داراي مراتب و مراحلي باشد . رسيدن و وصول به اين مراحلِ کمال براي شخصِ انسان به تنهايي محال است لذا حامل اين مراتب ، ذات اقدس خداوند است .

واگر ما حمل در بَرّ و بَحر را منحصر به همين معناي ظاهري بکنيم ، آن هم به وسيله حيوانات و کِشتي ، بايد خيلي از حيوانات ذوحياتين از قبيل مار و قورباغه و لاک پشت که در بَرّ و بَحر سير مي کنند و حمل مي شوند ، آن هم بدون وسيله ، بهتر از انسان باشند و حال اينکه اين طور نيست . وجود آنها طُفَيلي است و  وجود انسان اصل ، هيچ وقت وجود فرع بهتر از اصل نخواهد بود  و از اينجا پي مي بريم که حقيقتِ مطلب ، ما فوق اين است که ما تصور مي کنيم .

البته  ناگفته  و مخفي نماند که در سياق آيه ، لفظِ  کَرَّمْنا مقدم است برحَمَلْنا، قاعده براين بود که ما اول کرامت انسان را بيان بکنيم بعد به حمل انسان در بَرّ و بَحر بپردازيم ، لکن اِملاء و اُسّ اساس اين کتاب راجع به کرامت و فضائل انسان است . لذا ما اول ، بحث حَمَلْنا را مقدم داشتيم تا به مقصود خود مفصلا ادامه دهيم . اينک شروع مي کنيم به کرامت و فضائل انسان نسبت به همنوعانش و ساير موجودات به نحو تفصيل تقريبا ....


** از صفحه 15 تا ص 19  از کتاب ( انسان مجموعه اي از جهان ، اثر مرحوم علامه حکيم زين العابدين عسکري گيلاني لشت نشايي )

 



  **تايپ و اصلاح و کمي اضافات  : توسط  استاد سيداصغر سعادت ميرقديم 




درباره : حکیم عسکری ,معرفی آثار ,حکیم عسکری ,معرفی آثار ,حکیم عسکری ,معرفی آثار ,

امتیاز : | نظر شما :

برچسب ها : مراد از (حمل انسان در بَرّ و بَحر) چیست ؟(حکیم عسکری گیلانی لشت نشایی) , تفسیر آیه 70 از سوره اِسراء , وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَني‏ آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّبات ,


نوشته شده در شنبه 29 خرداد 1395 توسط سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجانی| بازدید : 64 |

انسان مجموعه اي از جهان اثر حکيم عسکري گيلاني

***نسيم معرفت***

 

صفحه 13 از کتاب ( انسان مجموعه اي از جهان ، اثر مرحوم علامه حکيم زين العابدين عسکري گيلاني لشت نشايي ) :

به نام خدا

پيشگفتار :

انسان گرامي ترين موجود عالَم


وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَني‏ آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلي‏ کَثيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضيلاً (سوره اسراء آيه 70)


ما آدميزادگان را گرامي داشتيم و آنها را در خشکي و دريا ، ( بر مرکبهاي راهوار ) حمل کرديم و از انواع روزيهاي پاکيزه به آنان روزي داديم و آنها را بر بسياري از موجوداتي که خلق کرده ايم ، برتري بخشيديم.

 

انسان گرامي ترين موجود عالَمِ طبيعت و گرانبهاترين مرواريدي است که ارزش آن مجهول است در صحنه ناسوت ، و موجودي است بي عديل و بي نظير ، آواز طبل اصالتش در تمام کَون و هستي پيچيده و طنين انداز شده و غايتِ قُصواي کمال ، به او منسوب گرديده و او نظير مرکز دايره اي است در وجود هستي و تمام موجودات و هستي هاي ممکن به منزله محيط بر محور وجود آن دور مي زنند .

هيچکدام از موجودات ممکنه ياراي مقاومتِ کمالات او را ندارند و اظهار عجزشان را با  لَوْ دَنَوْتُ أَنْمُلَةً لَاحْتَرَقْتُ ، اعتراف و بيان مي کنند و به مقام قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْني ‏(سوره نجم آيه 9)   آن نمي رسند و نخواهند رسيد .

بايد گفت که او اصل است و ديگران فرع ، او جوهر است و ديگران عَرَض ، او ملزوم است و ديگران لازم ، او عقل است و ديگران تن ، او همه چيز است و ديگران هيچ و او نوع الأنواع  و نوع اخير و فصل او فصل اخير  است . ديگران واجد کمال او نمي باشند ودر شأنش : لَولاکَ لَما خَلَقتُ الأَفلاکَ نازل شده و در تعريفش : خَلَقْتُ الأَشْياءَ لِأَجْلِکَ وَ خَلَقْتُک لِأَجْلي  آمده و همه سرايدار پرتو وجود او هستند و موجودي است ناشناخته ومُبهم  در نهايت ابهام و مَظهري است از مَظاهر اعلاي توحيد و جهاني است مجمل و مَلفوف از تمام هستي و تمامِ عالَم در او مُنطَوي و مَکمون است .  قالَ عَلِيُُّ (عليه السلام ) :

اَتَزْعَمُ انَّكَ جِرْمٌ صَغْيِرٌ      وَفيْكَ انْطَوىَ الْعالَمُ الْاكْبَرُ

مُبدِع و آفريدگارِ جهان و بنيانگذار هستي او را به طوري مرموز آفريده که پي به حقيقت ذاتش بردن و به طلسم وجودش رسيدن و گوهر کيمياي سعادت را در او پيدا و ملاحظه کردن بسيار مشکل است  :

مُدّعي خواست که آيد به تماشاگه راز      دست غيب آمد و بر سينه نامحرم زد

ناگفته نماند که انسان گنجينه کمالات و خزائن رموز و کليد سعادات و صراط مستقيم و مبدأ عرفان و توحيد است ، به همين جهات  ، ذاتِ اَقدسِ خداوندي  کَرناي كَرَّمْنا را به نام او به آواز در آورد و شيپور سير بَرّ و بَحر را به اسم او نواخت و اختصاص داد و طبل طيِّباتِ ارزاق را به او مُحوّل کرد و گسترد و نَغَمات فضيلت او را برهمگان ثابت نمود .     قولُه تَعالي :

وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَني‏ آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلي‏ کَثيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضيلاً (سوره اسراء آيه 70)


**لَوْ دَنَوْتُ أَنْمُلَةً لَاحْتَرَقْتُ : ... اگر به قدر يک انگشت نزديک شوم هرآينه مي سوزم .


صفحه 13 از کتاب ( انسان مجموعه اي از جهان ، اثر مرحوم علامه حکيم زين العابدين عسکري گيلاني لشت نشايي )

 


 **تايپ و اصلاح و کمي اضافات  : توسط  استاد سيداصغر سعادت ميرقديم 








درباره : حکیم عسکری ,معرفی آثار ,حکیم عسکری ,معرفی آثار ,حکیم عسکری ,معرفی آثار ,حکیم عسکری ,معرفی آثار ,

امتیاز : | نظر شما :

برچسب ها : انسان گرامی ترین موجود عالَم( علامه حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی) , صفحه 13 از کتاب ( انسان مجموعه اي از جهان ، اثر مرحوم علامه حکيم زين العابدين عسکري گيلاني لشت نشايي ) , انسان مجموعه اي از جهان ، اثر مرحوم علامه حکيم زين العابدين عسکري گيلاني لشت نشايي ,


نوشته شده در چهارشنبه 26 خرداد 1395 توسط سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجانی| بازدید : 44 |


نوشته شده در یکشنبه 25 خرداد 1393 توسط سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجانی| بازدید : 59 |

عناوين آخرين مطالب ارسالي
ماه محرم و صفر ، ماه زنده ماندن و زنده نگهداشتن اسلام(فرازهايي از فرمايشات امام خميني (ره))+سایت حکیم عسکری گیلانی لشت نشایی
چهارده توصیه به فرزندان عزیزم(سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی)+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لش
مجموعه مقالات وگفتمان هاي اقتصادي وبانکداري اسلامي...+سايت حکيم عسکري گيلاني لشت نشايي+بانظارت است
کمياب تر و نادر تر از يقين وجود ندارد+امام صادق ع و ...+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
آياورودسپاه به مسائل اقتصادي وسياسي برخلاف نظرامام خميني نيست؟+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاه
تحلیل نامه سرگشاده تیم صد نفره سیاسی به مسئولان ارشد کشور+استاد مهدی کوچک پور لنگرودی+سایت حکیم زین
مجموعه مقالات وگفتمان های اقتصادی وبانکداری اسلامی...+سایت حکیم عسکری گیلانی لشت نشایی+بانظارت است
آيت الله احسانبخش شيفته خدمت به اسلام و مسلمين بود+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم
** یک خواب عجیب و آیه وَ أَنَّ اللَّهَ مُوهِنُ کَیْدِالْکَافِرِینَ+آیه 18 سوره اَنفال+سایت حکیم زین ا
بیست و یک شباهت بین قرآن کریم و امام حسین(علیه السلام)+پایگاه اطلاع رسانی حوزه+استاد مُحسِن قرائتی+ا
پایگاه خبری تحلیلی در سیاهکل+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی
تلخیص فلسفه پایه هفت(بدایه الحکمه)+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
کلیات در دیدگاه معرفت شناسی و هستی شناسی افلاطون+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
به « آدابُ المُتَعَلِّمین» اهمیت بدهیم+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابد
مصاحبه با آیت الله محمد محمدی ری شهری در باره روحانیت+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشای
وِیژگی های شخصی وعلمی وفکری ومعنوی مرحوم حکیم عسکری گیلانی+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی
درس کتاب کفاية الأصول(جلداول ازابتدا+آيت الله سيداصغر سعادت میرقدیم لاهیجی (1) + سایت حکیم زین العاب
آیا اینترنت و فضای مجازی از ابزارهای شیطانی است یا نه؟! +سایت در سیاهکل+سایت حکیم زین العابدین عسکری
تصاویرآیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
پیامهای تسلیت رحلت حجت الاسلام سیدحسن سعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لش
قاعده مُعطِي الشَّيء لا يَکُونُ فاقِداََ لَهُ+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین
غدير روز تجلي امامت و ولايت+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلا
قانون تدريج+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
اگر حقِّ ثَقَلَين رعايت مي شد...+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری
خاطره استاد سيدهادي خسروشاهي درباره شهيد دکتر بهشتي+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی

.: Weblog Themes By Music-Day.Info :.

::

تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
عضویت سریع


قوانین سایت

کد امنیتی :
مطالب پر بازدید
حکمت چیست؟ بازدید : 873
قضا وقدر بازدید : 411
نظر سنجی
امکانات وب
حکیم زین العابدین عسکری لشت نشایی گیلانی

RSS


POWERED BY
rozblog.COM

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به حکیم زین العابدین عسکری لشت نشایی گیلانی مي باشد.

جدید ترین موزیک های روز



طراح قالب

موزیک روز

جدیدترین مطالب روز دنیا