close
تبلیغات در اینترنت
آیا وحدت وجود کفر است؟!!! آیا کسی که قائل به وحدت وجود است کافر است؟!!

حکیم زین العابدین عسکری لشت نشایی گیلانی
قالب وبلاگ
درباره وبلاگ

حکیم زین العابدین عسکری لشت نشایی گیلانی
ورود کاربران

ورود به سایت

نام کاربری:
رمز عبور :
رمز عبور را فراموش کردم ؟
موضوعات وبلاگ
حکیم عسکری -
وجدان چیست ؟ انواع وجدان -
آمار سایت
افراد آنلاین : 2 نفر
بازدیدهای امروز : 182 نفر
بازدیدهای دیروز : 449 نفر
كل بازدیدها : 130581 نفر
بازدید این ماه : 1798 نفر
بازدید ماه قبل : 7640 نفر
نظرات : 51
كل مطالب : 342 عدد
تعداد اعضا : 1006 نفر
امروز : جمعه 30 فروردین 1398
جستجوی مطالب

Google
hakim-askari.rozblog.com

پرسش: بر اساس فتواي مراجع معظم تقليد، چه قرائتي از مفهوم وحدت وجود، حرمت دارد؟

 

پاسخ:

1ـ بحث وحدت وجود، يك بحث كلامي، فلسفي، عرفاني است؛ و اصلاً ربطي به علم فقه و فقيه ندارد. لذا فقيه ـ از آن حيث كه فقيه است ـ حقّ ندارد در چنين موردي دخالت كند. بسياري از آنها هم كه در اين باره فتوا به كفر عرفاي راستين و حكماي الهي داده اند، خودشان اصلاً اهل فلسفه و عرفان نظري نبوده اند؛ و با درك نادرستي از موضوع، فتوا داده اند؛ در حالي كه درك درست موضوع، شرط لازم براي فتواست.

فقيه در باب اصول دين و شعبات آن، فقط مي تواند چنين فتوا دهد كه: « منكر يكي از اصول دين، كافر است.» امّا اينكه چه نظريّه اي انكار يكي از اصول دين اسلام است، اصلاً ربطي به فقيه ندارد؛ بلكه تشخيص اين امر، بر عهده ي مجتهدين در علم كلام مي باشد.

بحث وحدت وجود هم مربوط است به اصول دين؛ و يكي از غوامض اصول دين مي باشد.

در بين مراجع مطرح در كشورمان، تنها سه مرجع را سراغ داريم كه صلاحيّت قضاوت در اين باب را داشته باشند. آن سه بزرگوار عبارتند از: آية الله العظمي امام خامنه اي، آية الله العظمي جوادي آملي و آية الله العظمي سبحاني ـ دامت بركاتهم و مدّ ظلّهم العالي ـ . باقي مراجع عظام، اگر چه بي خبر از علم كلام نيستند، امّا در اين علم، در حدّ مرجعيّت نيستند؛ تا شأنيّت دخالت در چنين موضوع غامضي را داشته باشد؛ بلكه برخي از آنها، در علم كلام، حتّي اهل اجتهاد هم نيستند كجا رسد مرجعيّت.

البته از فتاواي اين مراجع موجود، نمي توان كفر حكما و عرفاي راستين را استفاده نمود؛ چون از فتواي آنها به وضوح پيداست كه منظورشان از وحدت وجود، وحدت وجود جهله ي صوفيّه است. براي مثال، فتواي آية الله مكارم چنين است.

از ايشان سوال شده: وحدت وجود يعنى چه و معتقد به آن چه حكمى دارد؟

ايشان فرموده اند:

« وحدت وجود معانى متعددى دارد، آنچه به طور قطع باطل و به عقيده همه فقها موجب خروج از اسلام است اين است كه كسى معتقد باشد خداوند عين موجودات اين جهان است و خالق و مخلوق و عابد و معبودى وجود ندارد همان طور كه بهشت و دوزخ نيز عين وجود اوست و لازمه آن انكار بسيارى از مسلّمات دين است، هرگاه كسى ملتزم به لوازم آن بشود خارج از اسلام است و غالب فقهاى معاصرـ اعمّ از احيا و اموات (رضوان اللّه تعالى عليهم) اين موضوع را پذيرفته و در حواشى عروه به آن اشاره كرده اند.»

 

باز از ايشان پرسيده اند: لطفاً توضيح روشنى در مورد وحدت وجود بيان فرماييد؟

ايشان فرموده اند: « توضيح اين كه وحدت وجود گاه به معناى وحدت مفهوم وجود است كه اشكالى ندارد و گاه به معناى وحدت حقيقت است مانند حقيقت نور آفتاب و نور چراغ كه هر دو يك حقيقت است ولى مصداق متعدد است آن هم اشكالى ندارد و گاه به معناى وحدت مصداق وجود است به اين معنا كه در عالم هستى وجودى جز خدا نيست و همه چيز عين ذات اوست اين سخن مستلزم كفر است و هيچ يك از فقها آن را قبول نكرده اند.»

اين دو فتوا، كاملاً حقّ هستند؛ امّا مشكل اينجاست كه برخي جهّال، ابتدا با كنار نهادن محكمات كلام حكما و عرفا و با تكيه بر متشابهات كلامشان، حكما و عرفا را متّهم مي كنند به داشتن چنين نظريّه اي در باب وحدت وجود؛ و آنگاه آنها را مصداق چنين فتوايي معرّفي مي كنند؛ در حالي كه كتابهاي حكما و عرفا، پر است از انكار چنين نظريّه اي؛ بلكه برخي از آنها در ردّ اين معنا از وحدت وجود، كتاب مستقلّ نوشته اند.

2ـ چه قرائتي از وحدت وجود، كفر است؟

الف: عرفا فرموده اند: وجود يكي است و دومي ندارد؛ كما اينكه مراتب هم ندارد. آن يك وجود، خداست. لذا غير خدا، نه وجودند و نه عدم، بلكه مظاهر و تجلّيّات فعلي وجودند. به عبارت ديگر، نه بودند و نه نبود، بلكه نمودند.

اين بيان از وحدت وجود، نه تنها كفر نيست، بلكه اوج توحيد و نهايت درجه ي تنزيه خدا از مشابهت با خلق است.

 

ب: حكماي حكمت متعاليه فرموده اند: وجود، يكي است و دومي ندارد؛ لكن همين يك وجود، در ذات خويش، مراتب دارد.

آنگاه چند نظريّه بيان شده.

عدّه اي گفته اند: اعلي مرتبه ي وجود، خداست و ساير مراتب وجود، مخلوقاتند.

عدّه اي ديگر گفته اند: حقيقت واحد وجود، خداست؛ و مراتب آن حقيقت واحد وجود، اسماء الله هستند؛ و از تمايز مراتب با همديگر، حدودي انتزاع مي شود، كه آن حدود، همان ماهيّات يا مخلوقاتند.

اين دو بيان از وحدت تشكيكي وجود نيز منافاتي با توحيد ندارد؛ و مستلزم مشابهت يا عينيّت خلق و خالق نمي شود.

 

ج: حكماي مشائي گفته اند: وجود، به تعداد موجودات، افراد متباينه دارد؛ كه يكي از آنها خدا، و باقي، مخلوقاتند. و وجود در هر كدام از اين افراد، منحصر در خود آن موجود است، و هيچ اشتراكي بين وجودات نيست. لذا وحدت موجودات در مفهوم وجود است نه در حقيقت وجود.

اين نگرش به خدا و خلق، همان نگرش غالب در ميان مسلمين است؛ كه فقهاي غير متخصّص در فلسفه و عرفان نيز همين نگرش را دارند. اغلب متكلّمين نيز بر اين عقيده بوده اند.

اين نگرش، اگر چه از منظر حكماي حكمت متعاليه و عرفا، مستلزم كفر است؛ امّا آن بزرگواران، هيچگاه قائلان به اين نگرش را كافر نمي دانند. چون بر اين باورند كه اغلب مردم، قدرت درك بالاتر از اين را ندارند. لذا خودشان متوجّه لوازم باطل اين عقيده نيستند.

 

د: جهله ي صوفيّه نيز نظراتي دارند.

برخي گفته اند: وجود و موجود، يكي هستند؛ و آن خداست. و مخلوقات، همگي اجزاي آن يك موجودند. لذا خدا يعني مجموعه ي كلّ هستي.

برخي ديگر گفته اند: وجود و موجود يكي هستند؛ و آن خداست؛ كه در قوالب گوناگون، حلول نموده و ظاهر شده است. لذا تك تك موجودات، صور گوناگون خدا هستند.

روشن است كه اين معنا از وحدت وجود، كفر صريح مي باشد. و خود عرفا و حكما، در كتابهايشان در ردّ اين نظرات و امثالشان، فراوان سخن گفته اند؛ تا آنجا كه برخي در اين باب، كتاب مستقلّ نوشته اند؛ كه نمونه ي بارزش كتاب « كسر اصنام الجاهليّة» تأليف حكيم صدر المتألهين شيرازي (ملاصدرا) است.

امّا بسي جاي شگفتي است كه برخي افراد بي اطّلاع ـ كه نه فلسفه مي دانند نه عرفان ـ همين اراجيف جهله ي صوفيّه را به حكما و عرفا نسبت داده و آن بزرگواران را به باد انتقاد گرفته و بعضاً تكفير نموده اند؛ در حالي كه بسياري از بزرگان فقهي شيعه، خودشان قائل به وحدت وجود عرفاني يا حكمت متعاليه بوده و هستند. براي مثال، مي توان از بزرگواران زير نام برد.

امام خميني، علّامه طباطبايي، آية الله جوادي آملي، آية الله حسن زاده آملي، آية الله شعراني، آية الله محمّد تقي آملي، آية الله ميرزا جواد ملكي تبريزي، استاد فاطمي نيا و... .

http://sokhanha.ir/wp-content/uploads/2014/07/%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%8C-%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D9%88%D8%AD%D8%AF%D8%AA-%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF-%DA%A9%D9%81%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%9F.htm

http://nasimemarefat.parsiblog.com/

وبگاه نسیم معرفت درخدمت شما

 




درباره : وحدت وجود ,

امتیاز : | نظر شما :

مطالب مرتبط
ربط بین وحدت الوجود مورد نظر ابن عربی با حکمت متعالیه ملاصدرا چیست؟
وحدت وجود یعنی چه؟ آیا وحدت وجود، کفر است؟‌ / چرا فقها با وحدت وجود مخالفند؟
آیا وحدت وجود کفر است؟!!! آیا کسی که قائل به وحدت وجود است کافر است؟!!
ادله وحدت وجود
وحدت وجود يا وحدت موجود از نگاه كاشف الغطاء
علت مخالفت فقها و متکلمان با نظریه ی وحدت وجود چیست؟
وحدت وجود چیست ؟
تعریف وحدت وجود
وحدت وجود چیست؟
وحدة الوجود چیست ؟ و نظر ما شیعیان در رابطه با آن چیست ؟
برچسب ها : آیا وحدت وجود کفر است؟!!! آیا کسی که قائل به وحدت وجود است کافر است؟!! , وحدت وجود ,


نوشته شده در سه شنبه 29 مهر 1393 توسط سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجانی| بازدید : 145 |

نظرات وبلاگ
نام شما :
آدرس وب سایت :
پست الکترونیک :
ایمیل * (برای عموم نمایش داده نخواهد شد)
پیام شما :
شکلک ها :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
:
نظر خصوصی
کد امنیتی :
:
عناوين آخرين مطالب ارسالي
ارزش و اهمیت مساوات در اسلام +سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
با شهيد و شهداء حسّ رفاقت دارم+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
آمادگي شهادت کمتر از خود شهادت نيست+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
اَلأِنسانُ ، اَعنِي : اَلکامِلَ ، اَصلُُ «فِي عالَمِ الخَلقَةِ»+انسان کامل+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسک
شرح ما وقع اختلافات و معارضات بعد از رحلت حضرت آیت الله محمدجواد انصاری همدانی به نقل از کتاب روح مُجرَّد از مرحوم علامه سید محمد حسین حسینی
مبعث و رسالت از دیدگاه علّامه شهید مطهرّی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
ازانجام کارخیر دلسرد مشو+حدیث از علی ع با توضیح کوتاه+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم عسکری گیلانی لشت نشایی
بیانات مهمِّ مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای در حَرَم رَضَوی در اول فروردین سال 1398.+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
بررسی دیدگاه مرحوم آشتیانی در رابطه با لام اراده+آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
اهمیت کتاب«عَبَقاتُ الأَنوار میرحامد حسیین»اززبان آیت الله سیدمحمدجواد علوی بروجردی «نوه» مرحوم آيت الله سيد حسين طباطبايي بروجردي+سایت
درس خارج فقه تربیتی آیت الله علیرضا اعرافی+مدیر حوزه های علمیه+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
صدای ملت رو بشنوید+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
آیاغاراصحاب کهف به سمت قطب شمال بوده یاسمت جنوب؟!!+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم عسکری گیلانی لشت نشایی
علم حضوري و حصولي+(نويسندگان:دکترمحمدزمان رستمی +طاهره آل بويه)+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
كيفيّت‌ ارتباط‌ عالم‌ برزخ‌ با عالم‌ طبع‌ و قبر+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
یک آیه در روز+ وَ إِذِ اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَ ما يَعْبُدُونَ إِلاَّ اللَّهَ فَأْوُوا إِلَی الْكَهْفِ ..+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی ل
فرق نسخ و انساء (تفاوت نسخ و انسا)+دکتر سید مهدی مصطفوی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
چگونه حدیث بخوانیم؟+حجت الاسلام والمسلمین مهدی غلامعلی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
شماحق ترک منبر را نداری ! +توصیه حضرت آیت الله میلانی به استاد انصاریان+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
هیچگاه آرزوی پلیددشمنان اسلام...محقق وتعبیرنخواهدشد+22بهمن مبارک+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
تفسیر سوره کهف توسط آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
نوشتارهای تخریبی و تنگ نظرانه سایت به اصطلاح رنگ ایمان بر ضدّ حضرت آیت الله زین العابدین قربانی لاهیجی گیلانی+سایت حکیم زین العابدین عسکری
در باره دهه فجر +سخنان گهربار امام خميني و امام خامنه اي+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
پرهیز از دنیا گرایی+بیانات حضرت آیت الله امام خامنه ای+بیانات در آغاز درس خارج فقه‌+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی+استادسیدا
تبیین اقسام ثلاثه علم الهی+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی

.: Weblog Themes By Music-Day.Info :.

::

تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
عضویت سریع


قوانین سایت

کد امنیتی :
مطالب پر بازدید
حکمت چیست؟ بازدید : 1059
قضا وقدر بازدید : 631
نظر سنجی
امکانات وب
حکیم زین العابدین عسکری لشت نشایی گیلانی

RSS


POWERED BY
rozblog.COM

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به حکیم زین العابدین عسکری لشت نشایی گیلانی مي باشد.

جدید ترین موزیک های روز



طراح قالب

موزیک روز

جدیدترین مطالب روز دنیا