close
تبلیغات در اینترنت
فرق حقیقت با واقعیت چیست و چه رابطه ای ما بین ایندو وجود دارد ؟

حکیم زین العابدین عسکری لشت نشایی گیلانی
قالب وبلاگ
درباره وبلاگ

حکیم زین العابدین عسکری لشت نشایی گیلانی
ورود کاربران

ورود به سایت

نام کاربری:
رمز عبور :
رمز عبور را فراموش کردم ؟
موضوعات وبلاگ
حکیم عسکری -
وجدان چیست ؟ انواع وجدان -
آمار سایت
افراد آنلاین : 2 نفر
بازدیدهای امروز : 319 نفر
بازدیدهای دیروز : 449 نفر
كل بازدیدها : 130718 نفر
بازدید این ماه : 1935 نفر
بازدید ماه قبل : 7777 نفر
نظرات : 51
كل مطالب : 342 عدد
تعداد اعضا : 1006 نفر
امروز : جمعه 30 فروردین 1398
جستجوی مطالب

Google
hakim-askari.rozblog.com

  1.  


    فرق حقیقت با واقعیت چیست و چه رابطه ای ما بین ایندو وجود دارد


  2. حقیقت مفهوم و اصطلاحی است که برای اشاره به اصل هر چیز استفاده می‌شود[1]واژه حقیقت واژه‌ای است که از واژه عربی «حقیقة» وارد فارسی شده‌است. معادل انگلیسی واژه حقیقت واژهٔ Truth می‌باشد.
    اگر در ریشه واژگان حقیقت و واقعیت دقیق شویم، تفاوت‌هایی را مشاهده می‌کنیم. ریشه کلمه حقیقت، "حق" به معنای راستی و درستی است و ریشه کلمه واقعیت، "وَقَعَ"(و واقعه) به معنای رویدادن و یا اتفاق افتادن است. [2]

    كلمه ی «حق» و «حقيقت» در معانى مختلفى استعمال شده‏ اند که به پاره ای از آنها اشاره می شود:

    1ـ حقّ یعنی چيزى كه بايد باشد: حقّ به این معنی از سنخ مفاهیم اخلاقی است نه از مفاهیم فلسفی. مثلاً گفته می شود: صداقت و شجاعت حق و کذب و ترس نامعقول باطل است.
    2ـ حقیقت در مقابل اعتبار:برای مثال گفته می شود وجود حقیقی و ماهیّت اعتباری است.
    3ـ حقیقت در مقابل فرض:حقیقت به این معنی نیز تقریباً مثل مورد قبل است.
    4 ـ حقیقت در مقابل مجاز:حقیقت به این معنا نیز تقریباً مثل مورد دوم است. در علوم عقلی مجاز به معنی اعتبار استعمال می شود. یعنی آنچه واقعیّت و حقیقت بالعرض دارد.
    5ـ در علوم عقلی حقیقت به معنی ذات و ماهیّت نیز استعمال شده است. که به این معنی نیز با واقعیّت مرادف است.
    6ـ در متداول ترین استعمال حقّ و حقیقیت و واقع و واقعیّت ، واقعیّت یعنی ذات اشیاء و نفس الامر ؛ و حقّ یعنی گفتار ، فکر ، استدلال و نظریّه ای که مطابق با واقع و نفس الامر است.[3]
  3.    
  4. حقیقت به اصطلاح عرف ، معانی مخصوصی می دهد ولی در اصطلاحات فلسفی معمولا حقیقت هم ردیف “ صدق “ یا “ صحیح “ است و به آن قضیه ذهنی گفته می شود که با واقع مطابقت کند ، اما “ خطا “ یا “ کذب “ یا “ غلط “ به آن قضیه ذهنی گفته می شود که با واقع مطابقت نکند ، مثلا اعتقاد به اینکه “ چهار مساوی است با دو ضرب در دو “ یا اعتقاد به اینکه “ زمین گرد خورشید می چرخد “ حقیقت و صدق و صحیح است و اما اعتقاد به اینکه “ دو ضرب در دو مساوی است با سه “ یا اعتقاد به اینکه “ خورشید گرد زمین می چرخد “ خطا و کذب و غلط است . پس “ حقیقت “ وصف ادراکات است از لحاظ مطابقت با واقع و نفس الامر .

    در اصطلاحات جدید معمولا به خود واقع و نفس الامر “ واقعیت “ اطلاق می شود نه حقیقت ، و لذا هر وقت “ واقعیت “ بگوییم منظور ما خود واقع و نفس الامر است و هر وقت “ حقیقت “ بگوییم منظور آن ادراکی است که با واقع مطابقت دارد .[4] مقوله حقيقت را ما مى‏توانيم مقوله «دانايى» يا مقوله «دريافت واقعيّت جهان» هم بناميم. از دعاهاى منسوب به پيغمبر اكرم(صلی الله علیه و آله) است كه مى‏فرموده است:
    اللّهمّ ارنى الاشياء كما هى [5][6]

    يكى از مسائل مهم كه از قديم الايّام مورد توجّه فلاسفه بوده است اين است كه آيا آنچه ما به وسيله حواس يا به وسيله عقل درباره اشياء ادراك مى‏كنيم، با واقع و نفس الامر مطابقت دارد يا نه؟
    گروهى چنين فرض مى‏كنند كه برخى ادراكات حسى يا عقلى ما با واقع و نفس الامر مطابقت دارد و برخى ندارد. آن ادراكاتى كه با «واقعيت» مطابق است «حقيقت» خوانده مى‏شود و آنچه كه مطابق نيست «خطا» ناميده مى‏شود.[7]


    مقصود از «حقايق» يعنى يك سلسله افكار و معلوماتى كه با واقع مطابقت داشته باشد. اساساً هر معنى و مفهومى آنگاه اطلاق «حقيقت» به آن مى‏شود كه واقعيّت و خارجيّت داشته باشد. پس «صدق» يا «حقيقت» در مورد فكر يا جمله ‏اى گفته مى‏شود كه با واقع و خارج خود مطابقت كند. [8]



    فلاسفه از دوره ‏هاى قديم، حقيقت يا صدق يا صحيح را به همين معنا كه گفته شد تعريف و تفسير كرده‏ اند يعنى هر وقت مى‏گفتند فلان مطلب حقيقت است يا صحيح است يا صدق است يعنى با واقع مطابق است و اگر مى‏گفتند خطا يا كذب يا غلط است يعنى با واقع مطابقت ندارد.

    ولى بعضى از دانشمندان جديد در اثر اشكالاتى كه براين تعريف وارد مى‏ آمده و آن اشكالات به عقيده آنها لا ينحل بوده مناط صدق و حقيقى بودن قضايا را چيزهاى ديگرى غير از مطابقت با واقع بيان نموده و حقيقت را به نحوهاى ديگرى تعريف كرده ‏اند و به گمان خود به اين وسيله خود را از آن محذورات رهانيده ‏اند.

    اگوست كنت دانشمند معروف فرانسوى و مؤسس فلسفه پوزيتيويسم مى‏گويد: «حقيقت عبارت است از فكرى كه تمام اذهان در يك زمان در آن وفاق داشته باشند.»
    ويليام جيمز روان شناس و فيلسوف معروف امريكايى و يكى از مؤسسين فلسفه پراگماتيسم «حقيقت» را طور ديگرى تعريف مى‏كند، وى مى‏گويد: «حقيقت عبارت است از فكرى كه در عمل تأثير نيكو دارد.»
    گروهى مى ‏گويند: «حقيقت يعنى فكرى كه تجربه آن را تأييد كرده است.»و... [9]


    نتیجه آنکه در اصطلاحات جدید معمولا به خود واقع و نفس الامر “ واقعیت “ اطلاق می شود نه حقیقت ، و لذا هر وقت “ واقعیت “ بگوییم منظور ما خود واقع و نفس الامر است و هر وقت “ حقیقت “ بگوییم منظور آن ادراکی است که با واقع مطابقت دارد .ولی با توجه به استعمالات مختلف واژه «حقیقت» و «واقعیت» و همچنین اینکه گاه به صورت مسامحه به جای یکدیگر به کار می روند باید در صورت برخورد با این کلمات باید با توجه به قرائن مقصود از استعمال آن را به دست آوریم .


    [1] فرهنگ معین
    [2] دانشنامه ویکیپدیا ، ماده حقیقت
    [3] برگرفته از سایت پرسمان
    [4] مجموعه ‏آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏6، ص: 155، با دخل و تصرف ، انتشارات صدرا ، چاپ اول
    [5] لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقيه، ج‏8، ص: 430 ، نويسنده: مجلسى، محمدتقى بن مقصودعلى‏ ، ناشر: مؤسسه اسماعيليان‏ ، مكان چاپ: قم‏ ، سال چاپ: 1414 ق‏ ، نوبت چاپ: دوم‏. ‏ این حدیث به عبارتی دیگر: اللّهمّ ارنا الحقائق كما هي‏ در کتاب عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية، ج‏4، ص: 410 آمده است.
    [6] مجموعه‏ آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏3، ص: 492
    [7] همان، ج‏5، ص: 163-162
    [8] همان، ج‏5، ص: 325
    [9] همان، ج‏6، ص: 156-158 با دخل و تصرف



درباره : مطالب فلسفی ,

امتیاز : | نظر شما :

مطالب مرتبط
وجود رابط ورابطی
نسبي بودن تقسيم وجود به ربط، ربطي و نفسي براساس امکان فقري
وجود و موجود
وجود رابط و مستقل در فلسفه اسلامی
نغمه عالم، نغمه ربط است
فرق حقیقت با واقعیت چیست و چه رابطه ای ما بین ایندو وجود دارد ؟
وجود و رابط و مستقل قسمت اول
وجود رابط از دیدگاه صدرالمتألهین و سایر فیلسوفان اسلامی
برچسب ها : فرق حقیقت با واقعیت چیست و چه رابطه ای ما بین ایندو وجود دارد ؟ ,


نوشته شده در چهارشنبه 30 مهر 1393 توسط سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجانی| بازدید : 290 |

نظرات وبلاگ
نام شما :
آدرس وب سایت :
پست الکترونیک :
ایمیل * (برای عموم نمایش داده نخواهد شد)
پیام شما :
شکلک ها :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
:
نظر خصوصی
کد امنیتی :
:
عناوين آخرين مطالب ارسالي
ارزش و اهمیت مساوات در اسلام +سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
با شهيد و شهداء حسّ رفاقت دارم+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
آمادگي شهادت کمتر از خود شهادت نيست+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
اَلأِنسانُ ، اَعنِي : اَلکامِلَ ، اَصلُُ «فِي عالَمِ الخَلقَةِ»+انسان کامل+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسک
شرح ما وقع اختلافات و معارضات بعد از رحلت حضرت آیت الله محمدجواد انصاری همدانی به نقل از کتاب روح مُجرَّد از مرحوم علامه سید محمد حسین حسینی
مبعث و رسالت از دیدگاه علّامه شهید مطهرّی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
ازانجام کارخیر دلسرد مشو+حدیث از علی ع با توضیح کوتاه+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم عسکری گیلانی لشت نشایی
بیانات مهمِّ مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای در حَرَم رَضَوی در اول فروردین سال 1398.+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
بررسی دیدگاه مرحوم آشتیانی در رابطه با لام اراده+آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
اهمیت کتاب«عَبَقاتُ الأَنوار میرحامد حسیین»اززبان آیت الله سیدمحمدجواد علوی بروجردی «نوه» مرحوم آيت الله سيد حسين طباطبايي بروجردي+سایت
درس خارج فقه تربیتی آیت الله علیرضا اعرافی+مدیر حوزه های علمیه+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
صدای ملت رو بشنوید+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
آیاغاراصحاب کهف به سمت قطب شمال بوده یاسمت جنوب؟!!+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم عسکری گیلانی لشت نشایی
علم حضوري و حصولي+(نويسندگان:دکترمحمدزمان رستمی +طاهره آل بويه)+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
كيفيّت‌ ارتباط‌ عالم‌ برزخ‌ با عالم‌ طبع‌ و قبر+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
یک آیه در روز+ وَ إِذِ اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَ ما يَعْبُدُونَ إِلاَّ اللَّهَ فَأْوُوا إِلَی الْكَهْفِ ..+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی ل
فرق نسخ و انساء (تفاوت نسخ و انسا)+دکتر سید مهدی مصطفوی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
چگونه حدیث بخوانیم؟+حجت الاسلام والمسلمین مهدی غلامعلی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
شماحق ترک منبر را نداری ! +توصیه حضرت آیت الله میلانی به استاد انصاریان+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
هیچگاه آرزوی پلیددشمنان اسلام...محقق وتعبیرنخواهدشد+22بهمن مبارک+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
تفسیر سوره کهف توسط آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
نوشتارهای تخریبی و تنگ نظرانه سایت به اصطلاح رنگ ایمان بر ضدّ حضرت آیت الله زین العابدین قربانی لاهیجی گیلانی+سایت حکیم زین العابدین عسکری
در باره دهه فجر +سخنان گهربار امام خميني و امام خامنه اي+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
پرهیز از دنیا گرایی+بیانات حضرت آیت الله امام خامنه ای+بیانات در آغاز درس خارج فقه‌+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی+استادسیدا
تبیین اقسام ثلاثه علم الهی+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی

.: Weblog Themes By Music-Day.Info :.

::

تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
عضویت سریع


قوانین سایت

کد امنیتی :
مطالب پر بازدید
حکمت چیست؟ بازدید : 1059
قضا وقدر بازدید : 633
نظر سنجی
امکانات وب
حکیم زین العابدین عسکری لشت نشایی گیلانی

RSS


POWERED BY
rozblog.COM

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به حکیم زین العابدین عسکری لشت نشایی گیلانی مي باشد.

جدید ترین موزیک های روز



طراح قالب

موزیک روز

جدیدترین مطالب روز دنیا