close
تبلیغات در اینترنت
مراد از (حمل انسان در بَرّ و بَحر) چیست ؟(حکیم عسکری گیلانی لشت نشایی)

حکیم زین العابدین عسکری لشت نشایی گیلانی
قالب وبلاگ
درباره وبلاگ

حکیم زین العابدین عسکری لشت نشایی گیلانی
ورود کاربران

ورود به سایت

نام کاربری:
رمز عبور :
رمز عبور را فراموش کردم ؟
موضوعات وبلاگ
حکیم عسکری -
وجدان چیست ؟ انواع وجدان -
مجموعه مقالات وگفتمان های اقتصادی وبانکداری اسلامی+سایت حکیم عسکری گیلانی لشت نشایی+بانظارت استادسعادت میرق -
آمار سایت
افراد آنلاین : 1 نفر
بازدیدهای امروز : 380 نفر
بازدیدهای دیروز : 328 نفر
كل بازدیدها : 119873 نفر
بازدید این ماه : 1943 نفر
بازدید ماه قبل : 6234 نفر
نظرات : 2
كل مطالب : 334 عدد
تعداد اعضا : 1006 نفر
امروز : پنجشنبه 01 فروردین 1398
جستجوی مطالب

Google
hakim-askari.rozblog.com

 

 

 انسان مجموعه ای از جهان اثر حکیم عسکری گیلانی

***نسيم معرفت***

 

** از صفحه 15 تا ص 19  از کتاب ( انسان مجموعه اي از جهان ، اثر مرحوم علامه حکيم زين العابدين عسکري گيلاني لشت نشايي ) :


به نام خدا

باب اول

انسان و امتيازات او

 مراد از (حمل انسان در بَرّ و بَحر) چيست ؟


وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَني‏ آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلي‏ کَثيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضيلاً (سوره اسراء آيه 70)


ما آدميزادگان را گرامي داشتيم و آنها را در خشکي و دريا ، ( بر مرکبهاي راهوار ) حمل کرديم و از انواع روزيهاي پاکيزه به آنان روزي داديم و آنها را بر بسياري از موجوداتي که خلق کرده ايم ، برتري بخشيديم.

 

راجع به معناي بَرّ و بَحر از نظر اخبار و عرفان  ، اقوال و اَنظاري است و معاني گوناگوني راجع به اين دو کلمه گفته اند :  بعضي از تفاسير از قبيل الميزان جلد 13 ص 170  و مجمع البيان جلد 2 ص 64  و برهان  جلد 2 ص 428 و صافي... و فخررازي  جلد 21 ص15  اظهار کرده اند که مراد از بَرّ و بَحر ، بَرّ و بَحر محسوس و ظاهري است که در دنيا مشاهده مي کنيم و گفته اند مراد از بَرّ ، خشکي زمين و مراد از بَحر ، تَرَي و درياي زمين است . وسيله حمل را هم دَوابّ و سُفُن معرفي کردند  يعني ما حمل کرديم انسان را در خشکي به وسيله چهارپايان و در دريا به وسيله کشتي ها . قوله تعالي :ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذيقَهُمْ بَعْضَ الَّذي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ سوره روم آيه 41 .  فساد و پريشاني به کرده خود مردم ، در همه خشکي ها و دريا ها  پديد آمد تا ما هم کيفر بعضي از اعمالشان را به آنها بچشانيم  ، شايد بازگردند .  مراد از اين بَرّ و بَحر ، بَرّ و بَحر ظاهري و دنيوي است .  در دعاي جوشن کبير است : يا مَنْ فيِ الْبَرِّ وَالْبَحْرِ سَبيلُهُ يا مَنْ فِي الاْفاقِ اياتُهُ .  مرحوم حاجي سبزواري در کتاب شرح اسماء الحُسني ص 167  فرموده است : اَي فِي البَرّ و البَحر الحِسِّيَّينِ سَبيلُهُ الحِسِّي فَأِنَّ لَهُ الفِجاجَ و السُبُلَ و الآکامَ . قوله تعالي :  وَلَهُ الْجَوَارِ الْمُنْشَآتُ فِي الْبَحْرِ كَالْأَعْلَامِ . سوره اَلرَّحمن آيه 24 . از براي اوست رونده هاي برافراشته و بلند در دريا ( که همان کِشتي باشد) مانند کوه ها .  و امکان دارد مراد از بَرّ ، خارج رَحِم مادر باشد و مراد از بَحر ، قعرِ رَحِم مادر باشد .  بعضي گفتند : بَرّ ، اشاره به عبوديت است  ،  بَحر اشاره به ربوبيت . يعني اَخرَجَهُ مِنَ البَشَرِيَّةِ وَ اَوصَلَهُ بِالرُّبُوبِيَّةِ .  و امکان دارد مراد از بَرّ ،  عالَمِ مُلک و دنيا باشد ومراد از بَحر ، عالَمِ مَلَکوت و عُقبي باشد .  و امکان دارد مراد از بَرّ ، همان سُلوک ظاهر به اعمال بَدَنِيّه و مراد از بَحر ،  همان سُلوک باطن به اعمال نَفسِيَّه باشد .  و امکان دارد مراد ار بَرّ ، عمل  و مراد از بَحر ، فکر و تعقل باشد . قوله تعالي : وَ هُوَ الَّذي جَعَلَ لَکُمُ النُّجُومَ لِتَهْتَدُوا بِها في‏ ظُلُماتِ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ قَدْ فَصَّلْنَا الْآياتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ. سوره انعام آيه 97 .   و اوست که چراغ ستارگان را براي راهنمايي شما در تاريکي هاي بيابان و دريا روشن داشته ، همانا ما آيات خود را به تفصيل بيان کرديم از براي قومي تا بدانند .  در بعضي از تفاسير ، مفسِّرين ، نجوم را به حضرات معصومين ( عليهم السلام ) تفسير کرده اند که در اين صورت معني آيه اين طور خواهد شد : خداوندِ منَان ، ائمّه و معصومين ( عليهم السلام ) را وسيله هدايت قرار داد براي شما در تاريکي ها و پيچ هاي اعمال ظاهريه و باطنيه شما .  خواجه حافظ در اين باره خوب مي گويد :

شب تاريک و بيم موج گردابي چنين هائل        کجا دانند حال ما سبکباران ساحل ها

قَال مُحيِ الدّين العَرَبي فِي الفُتُوحاتِ المَکِّيّةِ : اِنَّ المُسافِرَ اِلَي اللهِ عَلَي ثَلاثَةِ اَصناف : صِنف مِنهُم يُسافِرُ بَرَّاً و آخَرُ يُسافِرُ بَحْراً وَ آخَرُ  يُسافِرُ بَرَّاًوَ  بَحْراً  وَ المُسافِرُ الَبَرِّ اَلمُقتَصِرُونَ عَلَي الظاهِرِ الشَّرعِ خاصَّة وَ هُم اَهلُ الظّاهِرِ  فَمُسافِرُ البَحرِ اَهلُ النَّظَرِ فِي المَعقُولاتِ وً مِنَ النَّظَرِ فِي المَعقُولاتِ اَلنَّظَرُ فِي المَشروعاتِ  وَ المُسافِرُ الجامِعُ بَينَ البَرِّ وَ البَحرِ هُم اَهلُ اللهِ المُحَقِّقُونَ وَ هُم اَهلُ الظاهِرِ وَالباطِنِ .

محي الدين عربي فرمود : مسافرينِ به سوي خدا بر سه صنف اند : صنفي از ايشان سفر بَرّي دارند و صنف ديگر سفر بَحري دارند و برخي جامعِ دوسفر بَرّي و بَحري اند.  مسافرِ بَرّ آناني هستند که اقتصار و اکتفاء مي کنند بر ظاهر شرع بخصوصه ، ايشان اهل ظاهرند ( ودر بعضي از عبارات از اينها تعبير به قِشريّون شده که سر وکار اينها فقط به ظاهر شرع است وبس) مسافرين بَحر ، ناظرين در معقولات اند و از نظر در معقولات نظر در مشروعات هم دارند ( اينها را اصطلاحا فيلسوف يا حکيم مي گويند ) . مسافرينِ جامعِ بَرّ و بَحر ، ايشان اهلُ الله  و اهل تحقيق و اهل ظاهر وباطن و جامعُ العُنوانين اند .

مشهور است که وقتي ملّا صدرا براي تحصيل به اصفهان آمد ، نزد مير داماد ( رَحمَةُ الله عَلَيه ) رفت که نزد او درس بخواند ، مرحوم مير داماد به ايشان فرمود اگر فقهِ تنها مي خواهي بخواني برو نزد شيخ بهايي و اگر فلسفه تنها مي خواهي بخواني برو نزد ميرفندرسکي و اگر هردو را مي خواهي بخواني نزد من بخوان .  مرحوم ملا صدرا ( ره ) شاگردي مرحوم ميرداماد را پذيرفت .

اين صنف سوم از مسافرينِ بَرّ و بَحر ، عالِمِ زمانند که هيچ وقت لَوابسي به اينها روي نمي آورد.

قال الصادِقُ (عليه السلام) اَلْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لاَ تَهْجُمُ عَلَيْهِ اَللَّوَابِسُ. ( اصول کافي کتاب العقل و الجهل ص 14 )

امام صادق (ع) فرمود : عالم به زمان ، اشتباهات بر او هجوم نمي آورد .

روي هم رفته از اين بياناتِ ما عظمت و برتري انسان بر ساير موجودات که در عَرض او قرار دارند و با او در جهان ماده و طبيعت  زندگي مي کنند ، معلوم و ثابت شد .

 انسان داراي دو بُعد جسماني و عقلاني است  و به اعتبار بُعدين ، حاوي سير بَرّ  و بَحر و ممتاز از ساير موجودات مي باشد . حمل خداوند انسان را در بَرّ و بَحر نه مراد و منحصر به همين بَرّ و بَحرِ حِسّي و محسوس باشد بلکه بَرّ و بَحر از نظر قرآن داراي مراتب و معاني متعدده است و هر حرف و کلمه قرآن داراي بطون و ابعاد وسيعِ عميقي است . رسيدن به تمام معاني و ابعاد آن از تحت حيطه قدرت ما بيرون است ، چنانچه علي ( عليه السلام) فرمود :  فَإِنَّ الْقُرْآنَ حَمَّالٌ ذُو وُجُوهٍ. يعني قرآن حامل معاني متعدد و مختلف است . صيّاديِ بطون و معناي لطيف ، شريف و دقيق آيات قرآني به عهده راسِخين فِي العِلم که حضرات معصومين ( صَلَواتُ الله و سَلامُهُ عليهم ) هستند  ،  مي باشد و از عهده ما خارج است .

چون انسان ، موجود اشرف عالَم طبيعت مي باشد و هرکدام از دوبُعد جسماني و عقلاني اش داراي بطون و معاني و رموز است به اعتبار دو بُعدِ بَرّ و بَحر ، بايد داراي مراتب و مراحلي باشد . رسيدن و وصول به اين مراحلِ کمال براي شخصِ انسان به تنهايي محال است لذا حامل اين مراتب ، ذات اقدس خداوند است .

واگر ما حمل در بَرّ و بَحر را منحصر به همين معناي ظاهري بکنيم ، آن هم به وسيله حيوانات و کِشتي ، بايد خيلي از حيوانات ذوحياتين از قبيل مار و قورباغه و لاک پشت که در بَرّ و بَحر سير مي کنند و حمل مي شوند ، آن هم بدون وسيله ، بهتر از انسان باشند و حال اينکه اين طور نيست . وجود آنها طُفَيلي است و  وجود انسان اصل ، هيچ وقت وجود فرع بهتر از اصل نخواهد بود  و از اينجا پي مي بريم که حقيقتِ مطلب ، ما فوق اين است که ما تصور مي کنيم .

البته  ناگفته  و مخفي نماند که در سياق آيه ، لفظِ  کَرَّمْنا مقدم است برحَمَلْنا، قاعده براين بود که ما اول کرامت انسان را بيان بکنيم بعد به حمل انسان در بَرّ و بَحر بپردازيم ، لکن اِملاء و اُسّ اساس اين کتاب راجع به کرامت و فضائل انسان است . لذا ما اول ، بحث حَمَلْنا را مقدم داشتيم تا به مقصود خود مفصلا ادامه دهيم . اينک شروع مي کنيم به کرامت و فضائل انسان نسبت به همنوعانش و ساير موجودات به نحو تفصيل تقريبا ....


** از صفحه 15 تا ص 19  از کتاب ( انسان مجموعه اي از جهان ، اثر مرحوم علامه حکيم زين العابدين عسکري گيلاني لشت نشايي )

 



  **تايپ و اصلاح و کمي اضافات  : توسط  استاد سيداصغر سعادت ميرقديم 




درباره : حکیم عسکری ,معرفی آثار ,

امتیاز : | نظر شما :

مطالب مرتبط
بررسی دیدگاه مرحوم آشتیانی در رابطه با لام اراده+آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
اهمیت کتاب«عَبَقاتُ الأَنوار میرحامد حسیین»اززبان آیت الله سیدمحمدجواد علوی بروجردی «نوه» مرحوم آيت الله سيد حسين طباطبايي بروجردي+سایت
درس خارج فقه تربیتی آیت الله علیرضا اعرافی+مدیر حوزه های علمیه+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
صدای ملت رو بشنوید+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
آیاغاراصحاب کهف به سمت قطب شمال بوده یاسمت جنوب؟!!+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم عسکری گیلانی لشت نشایی
علم حضوري و حصولي+(نويسندگان:دکترمحمدزمان رستمی +طاهره آل بويه)+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
كيفيّت‌ ارتباط‌ عالم‌ برزخ‌ با عالم‌ طبع‌ و قبر+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
یک آیه در روز+ وَ إِذِ اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَ ما يَعْبُدُونَ إِلاَّ اللَّهَ فَأْوُوا إِلَی الْكَهْفِ ..+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی ل
فرق نسخ و انساء (تفاوت نسخ و انسا)+دکتر سید مهدی مصطفوی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
چگونه حدیث بخوانیم؟+حجت الاسلام والمسلمین مهدی غلامعلی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
برچسب ها : مراد از (حمل انسان در بَرّ و بَحر) چیست ؟(حکیم عسکری گیلانی لشت نشایی) , تفسیر آیه 70 از سوره اِسراء , وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَني‏ آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّبات ,


نوشته شده در شنبه 29 خرداد 1395 توسط سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجانی| بازدید : 111 |

نظرات وبلاگ
نام شما :
آدرس وب سایت :
پست الکترونیک :
ایمیل * (برای عموم نمایش داده نخواهد شد)
پیام شما :
شکلک ها :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
:
نظر خصوصی
کد امنیتی :
:
عناوين آخرين مطالب ارسالي
بررسی دیدگاه مرحوم آشتیانی در رابطه با لام اراده+آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
اهمیت کتاب«عَبَقاتُ الأَنوار میرحامد حسیین»اززبان آیت الله سیدمحمدجواد علوی بروجردی «نوه» مرحوم آيت الله سيد حسين طباطبايي بروجردي+سایت
درس خارج فقه تربیتی آیت الله علیرضا اعرافی+مدیر حوزه های علمیه+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
صدای ملت رو بشنوید+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
آیاغاراصحاب کهف به سمت قطب شمال بوده یاسمت جنوب؟!!+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم عسکری گیلانی لشت نشایی
علم حضوري و حصولي+(نويسندگان:دکترمحمدزمان رستمی +طاهره آل بويه)+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
كيفيّت‌ ارتباط‌ عالم‌ برزخ‌ با عالم‌ طبع‌ و قبر+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
یک آیه در روز+ وَ إِذِ اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَ ما يَعْبُدُونَ إِلاَّ اللَّهَ فَأْوُوا إِلَی الْكَهْفِ ..+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی ل
فرق نسخ و انساء (تفاوت نسخ و انسا)+دکتر سید مهدی مصطفوی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
چگونه حدیث بخوانیم؟+حجت الاسلام والمسلمین مهدی غلامعلی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
شماحق ترک منبر را نداری ! +توصیه حضرت آیت الله میلانی به استاد انصاریان+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
هیچگاه آرزوی پلیددشمنان اسلام...محقق وتعبیرنخواهدشد+22بهمن مبارک+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
تفسیر سوره کهف توسط آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
نوشتارهای تخریبی و تنگ نظرانه سایت به اصطلاح رنگ ایمان بر ضدّ حضرت آیت الله زین العابدین قربانی لاهیجی گیلانی+سایت حکیم زین العابدین عسکری
در باره دهه فجر +سخنان گهربار امام خميني و امام خامنه اي+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
پرهیز از دنیا گرایی+بیانات حضرت آیت الله امام خامنه ای+بیانات در آغاز درس خارج فقه‌+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی+استادسیدا
تبیین اقسام ثلاثه علم الهی+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
تفسیر سوره کهف بر اساسِ« متنِ عربی کتابِ اَلمیزان جلد 13.علامه طباطبایی»+قسمت سوم+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی
منظور از «صفات ذات» و «صفات فعل» خداوند؟ +آیت الله مکارم شیرازی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
افعال خداوند+علامه محمد تقی مصباح یزدی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
علم خداوند+اقسام علم خداوند+درس بدایة الحکمة+جلسه 96 + استاد غلامرضا فیّاضی فیاضی
منظور از ازلی بودن علم خداوند چیست؟+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
اقسام علم خداوند+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
امتیازات و فرق های علم حضوری و حصولی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
ارزش و اهميت تبليغ و ارشاد و هدايت ديگران+حدیث امام سجاد علیه السلام+آیت الله سعادت میرقدیم لاهیجی

.: Weblog Themes By Music-Day.Info :.

::

تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
عضویت سریع


قوانین سایت

کد امنیتی :
مطالب پر بازدید
حکمت چیست؟ بازدید : 1027
قضا وقدر بازدید : 603
نظر سنجی
امکانات وب
حکیم زین العابدین عسکری لشت نشایی گیلانی

RSS


POWERED BY
rozblog.COM

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به حکیم زین العابدین عسکری لشت نشایی گیلانی مي باشد.

جدید ترین موزیک های روز



طراح قالب

موزیک روز

جدیدترین مطالب روز دنیا