close
تبلیغات در اینترنت
آیانخستین ماه سال ،مُحَرّم است یا ماه رمضان؟+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی+آیت الل

حکیم زین العابدین عسکری لشت نشایی گیلانی
قالب وبلاگ
درباره وبلاگ

حکیم زین العابدین عسکری لشت نشایی گیلانی
ورود کاربران

ورود به سایت

نام کاربری:
رمز عبور :
رمز عبور را فراموش کردم ؟
موضوعات وبلاگ
حکیم عسکری -
وجدان چیست ؟ انواع وجدان -
مجموعه مقالات وگفتمان های اقتصادی وبانکداری اسلامی+سایت حکیم عسکری گیلانی لشت نشایی+بانظارت استادسعادت میرق -
آمار سایت
افراد آنلاین : 3 نفر
بازدیدهای امروز : 578 نفر
بازدیدهای دیروز : 328 نفر
كل بازدیدها : 120071 نفر
بازدید این ماه : 2141 نفر
بازدید ماه قبل : 6432 نفر
نظرات : 2
كل مطالب : 334 عدد
تعداد اعضا : 1006 نفر
امروز : پنجشنبه 01 فروردین 1398
جستجوی مطالب

Google
hakim-askari.rozblog.com


نتيجه تصويري براي ماه رمضان

***نسيم معرفت***

**  آيا نخستين ماه سال از ماه هاي قمري ، مُحَرّم است يا ماه رمضان ؟


  مرحوم سيّدبن طاووس  در کتاب اِقبالُ الأَعمال  مي فرمايد:


وَ اعلَم اَنِّي وَجَدتُ الرَّواياتِ مُختَلِفاتِِ فِي اَنَّهُ هَل اَوَّلُ السَّنَة ِ اَلمُحَرَّمُ اَو شَهرُ رَمَضانَ؟ لکِنَّنِي رَأَيتُ مِن عَمَلِ مَن اَدرَکتُهُ مِن عُلَماءِ اَصحابِنا اَلمُعتَبَرِينَ وَ کَثيراََ مِن تَصانيفِ عُلَمائِهِم اَلماضِينَ اَنَّ اَوَّلَ السَّنَةِ شَهرُ رَمَضانَ عَلَي التَّعيينِ  وَ لَعَلَّ شَهرَالصِّيامِ اَوَّلُ العامِ فِي عِباداتِ الأِسلامِ وَ المُحَرَّمَ اَوَّلُ السَّنَةِ فِي غَيرِ ذلِک مِنَ التَّوارِيخِ وَ مَهامِّ الأَنامِ لِأَنَّ اللهَ جَلَّ جَلالُهُ عَظَّمَ شَهرَ رَمَضانَ فَقالَ جَلَّ جَلالُهُ : شَهْرُ رَمَضانَ الَّذي أُنْزِلَ فيهِ الْقُرْآنُ هُديً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدي‏ وَ الْفُرْقانِ

بدان که همانا من  درباره اين که آيا نخستين ماه سال ، ماه محرم است يا ماه رمضان، روايات را مختلف و گوناگون يافتم ، ولي با توجه به عمل علماي اصحاب و بسياري از تصانيف و کُتُب علماي پيشين به تحقيق دريافتم که نخستين ماه سال بطور عَلَي التَّعيين و مشخص و معلوم   ، ماه رمضان است و شايد بتوان چنين گفت که در بخش عبادات اسلامي، نخستين ماه سال، ماه رمضان و در غير آن موارد، يعني در رابطه با حوادث تاريخي و ديگر امور مهم، نخستين ماه سال، ماه محرم است . اينکه نخستين ماه سال ، مُشخّصاََ و عَلَي التَّعيين ، ماه رمضان است به اين جهت است که خداوند (جَلَّ جَلالُهُ) ماه رمضان را در قرآن کريم بزرگ داشته و در باره اش چنين فرمود :  شَهْرُ رَمَضانَ الَّذي أُنْزِلَ فيهِ الْقُرْآنُ هُديً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدي‏ وَ الْفُرْقانِ . ( روزه ، در چند روز معدودِ ) ماهِ رمضان است ماهي که قرآن ، براي راهنمايي مردم ، و نشانه هاي هدايت ، و فرق ميان حق و باطل ، در آن نازل شده است.  (سوره بقره آيه 185 ) 

ماه هاي قمري عبارتند از : 1- مُحَرَّمُ الحَرام 2- صفرالمُظفّر 3- ربيع الأوّل 4- ربيع الثاني 5- جُمادَي الأُولي 6- جُمادَي الثّانِيَه 7- رَجَبُ المُرَجّب 8- شعبانُ المُعظَّم 9- رَمَضانُ المُبارَک 10- شَوّال المُکرّم 11- ذِي القَعدةِ الحَرام 12- ذِي الحِجَّةِ الحرام .

در آيه 36 از سوره توبه به دوازده ماه قمري  اشاره شده است : إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنا عَشَرَ شَهْراً في‏ کِتابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ مِنْها أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذلِکَ الدِّينُ الْقَيِّمُ فَلا تَظْلِمُوا فيهِنَّ أَنْفُسَکُمْ وَ قاتِلُوا الْمُشْرِکينَ کَافَّةً کَما يُقاتِلُونَکُمْ کَافَّةً وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقينَدر حقيقت شمار ماه ها ( ي قمري ) در نزد خداوند ( در علم ازلي و لوح محفوظ او ) دوازده ماه است که در کتاب خدا ( جهان هستي که کتاب تکويني است ) از روزي که آسمان ها و اين زمين را آفريده ثابت و محقق است ( و از کيفيت تنظيم کره زمين و ماه در منظومه شمسي نشأت يافته ) ، چهار ماه از آنها ( رجب ، ذي قعده ، ذي حجّه و محرّم ) حرام است ( محترم است و جنگ در آنها حرام است ) اين دستور آييني است استوار و پايدار ، پس در اين ماه ها ( با شکستن حرمت آنها و جنگ با يکديگر ) بر خود ستم مکنيد. و ( هنگام نبرد ) با همه مشرکان بجنگيد همان گونه که آنها با همه شما مي جنگند ، و بدانيد که خدا با پرهيزگاران است. 

ماه رمضان نُهمين ماه از ماه هاي قمري است و از ميان ماه هاي قمري ، تنها ماهي که از آن در قرآن کريم ياد شده ،  ماه رمضان مي باشد .  کلمه  «رَمَضان» درآيه 185 از سوره بقره آمده است : شَهْرُ رَمَضانَ الَّذي أُنْزِلَ فيهِ الْقُرْآنُ...  .

اَلرَّمْضَاءُ  : شِدَّةُ الحَرِّ . اَلرَّمْضَاءُ : اَلأَرضُ أَوِ الحِجارَةُ الَّتِي حَمِيَت مِن شِدَّةِ وَقْعِ الشَّمسِ .  اَلرَّمْضَاءُ  ،  به معناي شدّت گرما و حرارت است  و يا اينکه  (اَلرَّمْضَاءُ ) عبارت است از زمين و يا سنگي که بر اثر شِدّت تابش خورشيد داغ شده باشد . کلمه رَمَضان از (اَلرَّمْضَاء يا از اَلرَّمَض ) اخذ شده است .

رَمِضَ يَرمَضُ رَمَضاََ اَلنَّهارُ : يعني هواي روز به شدت گرم شد .

اَلرَّمَض : به فتح راء و ميم  يعني  شدت گرما - سوختگي -داغي-  بارانِ قبل از پاييز که بر زمين داغ مي بارد .

در خطبه  182 از نهج البلاغه فيض الأسلام کلمه  « اَلرَّمْضَاء » آمده است :وَ قَدْ أُوذِنْتُمْ مِنْهَا بِالاِرْتِحَالِ وَ أُمِرْتُمْ فِيهَا بِالزَّادِ  وَ اِعْلَمُوا أَنَّهُ لَيْسَ لِهَذَا اَلْجِلْدِ اَلرَّقِيقِ صَبْرٌ عَلَى اَلنَّارِ فَارْحَمُوا نُفُوسَكُمْ فَإِنَّكُمْ قَدْ جَرَّبْتُمُوهَا فِي مَصَائِبِ الدُّنْيَا أَ فَرَأَيْتُمْ جَزَعَ أَحَدِكُمْ مِنَ الشَّوْكَةِ تُصِيبُهُ وَالْعَثْرَةِ تُدْمِيهِ  وَ الرَّمْضَاءِ تُحْرِقُهُ فَکَيْفَ إِذَا کَانَ بَيْنَ طَابَقَيْنِ مِنْ نَارٍ ضَجِيعَ حَجَرٍ وَ قَرِينَ شَيْطَانٍ أَ عَلِمْتُمْ أَنَّ مَالِکاً إِذَا غَضِبَ عَلَى اَلنَّارِ حَطَمَ بَعْضُهَا بَعْضاً لِغَضَبِهِ وَ إِذَا زَجَرَهَا تَوَثَّبَتْ بَيْنَ أَبْوَابِهَا جَزَعاً مِنْ زَجْرَتِهِ . اي مردم شما چونان مسافران در راهيد، که در اين دنيا فرمان کوچ داده شديد، که دنيا خانه اصلى شما نيست و به جمع آورى زاد و توشه فرمان داده شديد. آگاه باشيد اين پوست نازک تنِ شما ، طاقت آتش دوزخ را ندارد پس به خود رحم کنيد، شما مصيبت‏ هاى دنيا را آزموديد . آيا ناراحتى يکى از افراد خود را بر اثر خارى که در بدنش فرو رفته، يا در زمين خوردن پايش مجروح شده، يا ريگ‏هاى داغ بيابان او را رنج داده، ديده ‏ايد که تحمّل آن مشکل است پس چگونه مى‏شود تحمّل کرد که در ميان دو طبقه آتش، در کنار سنگ‏هاى گداخته، همنشين شيطان باشيد؟  آيا مى‏دانيد وقتى که مالکِ دوزخ بر آتش غضب کند، شعله‏ ها بر روى هم مى ‏غلتند و يکديگر را مى‏کوبند و آنگاه که بر آتش بانگ زند ميان درهاى جهنّم به هر طرف زبانه مى‏کشد.

 قال رسول الله  (صَلَّي اللهُ عَلَيهِ وَآلهِ وَسَلَّمَ)  : أتَدرونَ لِمَ سُمِّيَ شَعبانُ شَعبانَ؟ لِأَنَّهُ يَتَشَعَّبُ مِنهُ خَيرٌ كَثيرٌ لِرَمَضانَ و إنَّما سُمِّيَ رَمَضانُ رَمَضانَ لِأَنَّهُ تُرمَضُ فيهِ الذُّنوبُ أَي تُحرَقُ   إنّما سُمِّيَ رَمَضانُ لِأَنَّهُ يُرمِضُ الذُّنوبَ )  :  آيا مى‏دانيد كه چرا شَعبان را شَعبان ناميده ‏اند؟ چون از آن  خير فراوان براى رمضان  منشعب مى‏شود، و رمضان را به اين خاطر رمضان ناميده ‏اند كه گناهان در آن سوزانده مى‏شوند .   (اين ماه را رمضان ناميده‌اند چون گناهان را مي‌سوزاند. )

  مجمع البيان في تفسير القرآن   ج‏5، ص 43.


** آيت الله سيد اصغر سعادت ميرقديم لاهيجي

********************************


** الأِقبالُ بِالأعمالِ الحَسَنَةِ فِيما يُعمَلُ مَرَّةً فِي السَّنَةِ (روي‌آوردن به اعمال نيک درباره اعمالي که در سال يکبار انجام مي‌شوند) معروف به اقبال الاعمال کتابي است درموضوع ادعيه و اعمال سال و زيارات معصومين (ع) به زبان عربي، نوشته علىبن موسى بن طاووس حلى متوفاي 664 هجرى قمري از علماي برجسته و فقهاي شيعه    ( ويکي شيعه)

 




درباره : حکیم عسکری ,مطالب مربوط به استادسید اصغر سعادت میرقدیم ,

امتیاز : | نظر شما :

مطالب مرتبط
بررسی دیدگاه مرحوم آشتیانی در رابطه با لام اراده+آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
اهمیت کتاب«عَبَقاتُ الأَنوار میرحامد حسیین»اززبان آیت الله سیدمحمدجواد علوی بروجردی «نوه» مرحوم آيت الله سيد حسين طباطبايي بروجردي+سایت
درس خارج فقه تربیتی آیت الله علیرضا اعرافی+مدیر حوزه های علمیه+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
صدای ملت رو بشنوید+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
آیاغاراصحاب کهف به سمت قطب شمال بوده یاسمت جنوب؟!!+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم عسکری گیلانی لشت نشایی
علم حضوري و حصولي+(نويسندگان:دکترمحمدزمان رستمی +طاهره آل بويه)+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
كيفيّت‌ ارتباط‌ عالم‌ برزخ‌ با عالم‌ طبع‌ و قبر+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
یک آیه در روز+ وَ إِذِ اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَ ما يَعْبُدُونَ إِلاَّ اللَّهَ فَأْوُوا إِلَی الْكَهْفِ ..+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی ل
فرق نسخ و انساء (تفاوت نسخ و انسا)+دکتر سید مهدی مصطفوی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
چگونه حدیث بخوانیم؟+حجت الاسلام والمسلمین مهدی غلامعلی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
برچسب ها : آیانخستین ماه سال ،مُحَرّم است یا ماه رمضان؟+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی+آیت الله سیداصغرسع , ماه های قمری عبارتند از : 1- مُحَرَّمُ الحَرام 2- صفرالمُظفّر 3- ربیع الأوّل 4- ربیع الثانی 5- جُمادَی الأُولی 6- جُم ,


نوشته شده در شنبه 06 خرداد 1396 توسط سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجانی| بازدید : 73 |

نظرات وبلاگ
نام شما :
آدرس وب سایت :
پست الکترونیک :
ایمیل * (برای عموم نمایش داده نخواهد شد)
پیام شما :
شکلک ها :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
:
نظر خصوصی
کد امنیتی :
:
عناوين آخرين مطالب ارسالي
بررسی دیدگاه مرحوم آشتیانی در رابطه با لام اراده+آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
اهمیت کتاب«عَبَقاتُ الأَنوار میرحامد حسیین»اززبان آیت الله سیدمحمدجواد علوی بروجردی «نوه» مرحوم آيت الله سيد حسين طباطبايي بروجردي+سایت
درس خارج فقه تربیتی آیت الله علیرضا اعرافی+مدیر حوزه های علمیه+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
صدای ملت رو بشنوید+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
آیاغاراصحاب کهف به سمت قطب شمال بوده یاسمت جنوب؟!!+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم عسکری گیلانی لشت نشایی
علم حضوري و حصولي+(نويسندگان:دکترمحمدزمان رستمی +طاهره آل بويه)+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
كيفيّت‌ ارتباط‌ عالم‌ برزخ‌ با عالم‌ طبع‌ و قبر+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
یک آیه در روز+ وَ إِذِ اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَ ما يَعْبُدُونَ إِلاَّ اللَّهَ فَأْوُوا إِلَی الْكَهْفِ ..+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی ل
فرق نسخ و انساء (تفاوت نسخ و انسا)+دکتر سید مهدی مصطفوی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
چگونه حدیث بخوانیم؟+حجت الاسلام والمسلمین مهدی غلامعلی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
شماحق ترک منبر را نداری ! +توصیه حضرت آیت الله میلانی به استاد انصاریان+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
هیچگاه آرزوی پلیددشمنان اسلام...محقق وتعبیرنخواهدشد+22بهمن مبارک+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
تفسیر سوره کهف توسط آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
نوشتارهای تخریبی و تنگ نظرانه سایت به اصطلاح رنگ ایمان بر ضدّ حضرت آیت الله زین العابدین قربانی لاهیجی گیلانی+سایت حکیم زین العابدین عسکری
در باره دهه فجر +سخنان گهربار امام خميني و امام خامنه اي+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
پرهیز از دنیا گرایی+بیانات حضرت آیت الله امام خامنه ای+بیانات در آغاز درس خارج فقه‌+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی+استادسیدا
تبیین اقسام ثلاثه علم الهی+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
تفسیر سوره کهف بر اساسِ« متنِ عربی کتابِ اَلمیزان جلد 13.علامه طباطبایی»+قسمت سوم+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی
منظور از «صفات ذات» و «صفات فعل» خداوند؟ +آیت الله مکارم شیرازی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
افعال خداوند+علامه محمد تقی مصباح یزدی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
علم خداوند+اقسام علم خداوند+درس بدایة الحکمة+جلسه 96 + استاد غلامرضا فیّاضی فیاضی
منظور از ازلی بودن علم خداوند چیست؟+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
اقسام علم خداوند+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
امتیازات و فرق های علم حضوری و حصولی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
ارزش و اهميت تبليغ و ارشاد و هدايت ديگران+حدیث امام سجاد علیه السلام+آیت الله سعادت میرقدیم لاهیجی

.: Weblog Themes By Music-Day.Info :.

::

تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
عضویت سریع


قوانین سایت

کد امنیتی :
مطالب پر بازدید
حکمت چیست؟ بازدید : 1027
قضا وقدر بازدید : 603
نظر سنجی
امکانات وب
حکیم زین العابدین عسکری لشت نشایی گیلانی

RSS


POWERED BY
rozblog.COM

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به حکیم زین العابدین عسکری لشت نشایی گیلانی مي باشد.

جدید ترین موزیک های روز



طراح قالب

موزیک روز

جدیدترین مطالب روز دنیا