close
تبلیغات در اینترنت
هيچ حيواني همانند انسان محتاج تربيت نيست+امام خميني+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی

حکیم زین العابدین عسکری لشت نشایی گیلانی
قالب وبلاگ
درباره وبلاگ

حکیم زین العابدین عسکری لشت نشایی گیلانی
ورود کاربران

ورود به سایت

نام کاربری:
رمز عبور :
رمز عبور را فراموش کردم ؟
موضوعات وبلاگ
حکیم عسکری -
وجدان چیست ؟ انواع وجدان -
آمار سایت
افراد آنلاین : 1 نفر
بازدیدهای امروز : 70 نفر
بازدیدهای دیروز : 154 نفر
كل بازدیدها : 83523 نفر
بازدید این ماه : 597 نفر
بازدید ماه قبل : 2536 نفر
نظرات : 2
كل مطالب : 322 عدد
تعداد اعضا : 801 نفر
امروز : جمعه 31 فروردین 1397
جستجوی مطالب

Google
hakim-askari.rozblog.com

 نتيجه تصويري براي تصوير امام خميني

 

***نسيم معرفت***

 

*** هيچ حيواني همانند انسان محتاج تربيت نيست+امام خميني

 


 

بسم الله الرحمن الرحيم

 


 

جهاد با نفس، جهاد اکبر

 


کشور ما و ملت ما احتياج به سازندگي دارد. سازندگيهاي روحي مقدم بر همه سازندگيهاست. جهاد سازندگي از خود افراد بايد شروع بشود و خودشان را بسازند و با شيطان باطني جهاد کنند که اين جهاد منشأ همه جهادهايي است که بعد واقع مي‌شود. انسان تا خودش را نسازد نمي‌تواند ديگران را بسازد و تا ديگران ساخته نشوند، نمي‌شود که کشور ساخته بشود. جهاد سازندگي از خود آدم بايد شروع بشود. جهاد نفس، جهاد اکبر است. براي اينکه همه جهادها اگر بخواهد نتيجه داشته باشد و بخواهد انسان در جهادها پيروز بشود موکول به اين است که در جهاد نفس پيروز باشد.
اگر انسانها توجه به خودشان داشته باشند، جهاد نکرده باشند با شيطان خودشان، اينها واحد واحدهايي هستند که علاوه بر اينکه نمي‌توانند اصلاح جامعه را بکنند، فساد هم در جامعه مي‌کنند. همه فسادهايي که در عالم واقع مي‌شود، براي اين است که آن جهاد واقع نشده؛ آن جهاد اکبر واقع نشده. تمام اين گرفتاريهايي که بشر دارد از دست خود بشر دارد. بشر است که به بشر جنايت وارد مي‌کند. ساير موجودات، ساير حيوانات ولو سبع هم باشند، آن قدري که بشر جنايت مي‌کند آنها نمي‌کنند. اين بشر است که چون اصلاح نشده است و جهاد سازندگي نکرده است، اين از همه حيوانات سَبُع تر است. هيچ سَبُعي(درنده اي) مثل انسان نيست. و هيچ حيوان ديگري هم به پاي اين حيوان نمي‌رسد.

جلد 11 - صفحه 380

از آدم تا خاتم، در راه پرورش انسانها

 


آن قدر که اين انسان؛ اين حيوان دو پا، در عالم فتنه و فساد مي‌کند هيچ موجود ديگري نمي‌کند. و آن قدري که اين حيوان دو پا محتاج به تربيت است هيچ حيواني محتاج نيست. تمام انبيا از اول تا حالا، تا خاتم، از آدم تا رسول اکرم براي يک مقصد آمدند، و آن مقصد اين است که اين حيوانات را انسان کنند. مقصد اين است. تمام کتابهايي که از آسمان براي انبيا آمده است که بزرگترش قرآن کريم است، همين يک مقصد را دارد که اين انسانهايي که در اين ظلمات واقع شده‌اند، غرق شده‌اند در دنيا، همه توجه‌شان به خودشان است، هرچه مي‌خواهند براي خودشان مي‌خواهند، اصلاً پيششان مطرح نيست يک چيز ديگري غير از خودشان، آنها مي‌خواهند اينها را از اين ظلمتها نجات بدهند؛ به عالم نور برسانند ظلمتهاي زياد؛ ظلمات، آيه شريفه اين طرفش را ظلمات مي‌فرمايد «اللهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ الَي النُّورِ» (1) آن طرف را نور مي‌فرمايد، اين طرف را ظلمات. ظلمتها زياد است. تاريکيهايي که بشر به آن مبتلاست.
چه تاريکيهايي که در نفس خودش هست، و در باطن خودش هست، و چه تاريکيهايي که در جامعه هست. اينها زيادند. از اينها وقتي انسان تخلص پيدا کرد، نور يک امر واحد است. همه به يک مبدأ واحد به يک مبدأ نور بايد برگردند.
خودخواهي منشأ همه ظلمتها
انبيا آمدند که اينهايي که در ظلمتها واقع‌اند، اينهايي که هيچ نمي‌بينند الّا خودشان [را]، و هيچ نمي‌خواهند الّا براي خودشان، براي هيچ کس ديگر ارزش قائل نيستند، هر چه هست براي خودشان مي‌خواهند، اينها را از اين خودخواهي که منشأ همه ظلمتهاست، نجات بدهند و برسانند به خداخواهي که نور است. آنهايي که رسيده‌اند به اين مقام خداخواهي، که اين يک مرتبه از کمالات است، آنها اينطور نيستند ديگر که مثل ماها فکر کنند. آنها فکر ديگران هستند قبل از اينکه فکر خودشان باشند. پيغمبر اکرم‌

(1) - سوره بقره، آيه 257.

جلد 11 - صفحه 381

براي اين کافرهايي که مسلمان نمي‌شدند و مؤمن نمي‌شدند غصه مي‌خورد. در آيه شريفه هست که: مثل اينکه مي‌خواهي خودت را هلاک کني براي اينها (1). مي‌خواست که همه عالم به نور برسند. مبعوث شده بود براي اينکه همه اين هياهوهايي که در دنيا هست و اين هياهوها براي خود است، براي رسيدن به قدرت خود است، اين هياهوها را از بين ببرد، و يک خداخواهي در مردم ايجاد کند، توجه به نور ايجاد کند. اگر ايجاد بشود آن، ديگر اين همه نزاعهايي که در دنيا هست از بين مي‌رود.
بي ايماني ريشه اختلاف و درگيري
اگر تمام انبيا جمع بشوند در يک محلي، هيچ وقت با هم نزاع نمي‌کنند. اگر اوليا و انبيا را، شما فرض کنيد که الآن بيايند در دنيا، هيچ وقت با هم نزاع ندارند. براي اينکه نزاع مال خودخواهي است. از نقطه نفس انسان پيدا مي‌شود که آنها نفس را کشته‌اند. جهاد کرده‌اند و همه خدا را مي‌خواهند. کسي که خدا را مي‌خواهد نزاع ندارد. همه نزاعها براي اين است که اين براي خودش يک چيزي مي‌خواهد، آن هم براي خودش يک چيزي مي‌خواهد. اين دو خودها تزاحم مي‌کنند. اين قدرت را مي‌خواهد مال خودش باشد، آن هم قدرت را مي‌خواهد مال خودش باشد. تزاحم مي‌کنند. جنگ درمي‌آيد.
اگر مردم تربيت بشوند به تربيت انبيا که همه کتب آسماني براي اين تربيت آمده است، همه اين نزاعها از بين مي‌رود. همه اين گرفتاريهايي که براي بشر است از بين مي‌رود. برادر مي‌شوند همه. همان طوري که در قرآن کريم همه را برادر خوانده است. مؤمنها برادرند. از اين آيه استفاده اين معنا مي‌شود که چنانچه دو نفر به اخوت ايمانيشان عمل نکنند، برادر نباشند، مؤمن نيستند. «الْمُؤمِنُونَ اخْوَة» (2) اينکه برادر هستند. اين مؤمنها برادرند. همان طوري که يک برادر براي برادر خودش خير مي‌خواهد، مؤمن اين است. اگر يک وقت ما ديديم که کسي براي برادرهاي خودش خير نخواست، نزاع راه‌

(1) - سوره شعرا، آيه 3: «لَعَلَّکَ باخِعٌ نَفْسَکَ أَلّا يَکُونُوا مُؤْمِنينَ».
(2) - سوره حجرات، آيه 10.

جلد 11 - صفحه 382

انداخت، هياهو راه انداخت، اين به طرف خودش بکشد، او به طرف خودش بکشد، اين از ايمان معلوم مي‌شود که حظ صحيح نبرده است. اين که بايد ايمان در قلب اين تأثير بکند، نکرده است.
ايمان راستين، باورمندي قلبي
ايمان فقط اين نيست که ما اعتقاد داشته باشيم که خدايي هست و پيغمبري هست و چه، نه، ايمان يک مسئله‌اي بالاتر از اين است. اين معاني را که انسان ادراک کرده به عقلش، بايد با مجاهدات به قلبش برساند که قلبش آگاه بشود، بيابد مطلب را. خيلي چيزهاست که انسان به برهان مي‌داند که فلان قضيه فلان‌طور است يا فلان‌طور نيست.
لکن چون ايمان نيامده است، تأثير نمي‌کند. مثلاً نوع مردم اينطور هستند که در يک شب تاريکي، اگر يک مرده‌اي در محلي باشد پيش او مي‌ترسند بخوابند، و همه هم عقيده‌شان اين است که مرده هيچ اثري ندارد. هيچ کاري از او نمي‌آيد. عقلشان مي‌گويد که مرده است. اين مرده حس و حرکت ندارد تا بتواند به من ضرر بزند. عقل اين را مي‌گويد. لکن اين مطلب به قلب نرسيده. مرده شورها به قلبشان رسيده. مرده شورها به واسطه تکراري که کرده‌اند، عمل تکرار شده، به واسطه تکرار، آنها پيش مرده مي‌خوابند. هيچ برايشان چيزي نيست. اين فرق مابين ادراک عقلي و ايمان است. ادراک عقلي [که‌] آدم مي‌کند تأثير در آدم ندارد. تا ايمان نباشد، مسئله عقلي را قلبش نفهميده باشد، باورش نيامده باشد، آن مسئله عقلي تأثيرش کم است.

 


عالَم، محضر خداست

 


ايمان عبارت از اين است که آن مسائلي را که شما با عقلتان ادراک کرده‌ايد قلبتان هم به آن آگاه بشود. باورش بيايد. اين محتاج به يک مجاهده‌اي است تا به قلب شما [، برسد]. بفهميد که همه عالم محضر خداست. محضر خداست. ما الآن در محضر خدا نشسته‌ايم. اگر قلب ما اين معنا را ادراک بکند که ما الآن در محضر خدا هستيم، همين مجلس محضر خداست، اين را اگر - ايمان انسان بر آن راه پيدا نيست - مؤمن بشود انسان‌

جلد 11 - صفحه 383

به آن، قلب انسان بيابد اين مطلب را، از معصيت کنار مي‌رود. تمام معصيتها براي اين است که انسان نيافته اين مسائل را. برهان هم بر آن دارد. برهان عقلي هم قائم است به اينکه خداي تبارک و تعالي همه جا حاضر است. هم برهان است و هم همه انبيا گفته‌اند «وَ هُوَ مَعَکُمْ ايْنَما کُنْتُمْ» (1) قرآن است، او با شماست. هر جا هستيد او با شماست. ما اين را از قرآن شنيده‌ايم. به برهان هم ثابت هست، لکن به قلب ما نرسيده است. ما مثل مرده شور نشده‌ايم. تا حالا در اين باب، ما مثل مردم عادي هستيم که مطلب نرسيده به قلبمان، تا اگر بخواهيم يک غيبت بکنيم، يک تهمت بزنيم، يک کار زشت بکنيم ببينيم محضر خداست. محضر احترام دارد. انسان در محضر يک بزرگي که در نظر خودش بزرگ است، احترام مي‌کند از آن محضر. اگر يک شخصي که در نظرتان بزرگ است پيش شما باشد، در محضر او کار خلاف نمي‌کنيد، چه رسد به اينکه در محضر او به او خلاف بکنيد. کار خلاف مطلقاً آدم نمي‌کند در محضر يک کسي که ادراک کرده است که اين بزرگ است، محترم است. چه رسد به اين که در محضر آن محترم به خود آن محترم خلاف احترام بکند. محضر، محضر خداي تبارک و تعالي است. عالم محضر است. تمام عالم محضر او است. معصيت مخالفت با خود اوست. با آن کسي است که در محضرش هستيد. بسازيد.
سازندگي دروني، گامي در راه نور و روشنايي بايد بسازيم خودمان را، جديت کنيد که اين جهاد سازندگي را از خودتان شروع کنيد. وقتي از خودتان شروع کرديد هر کاري بکنيد، اين کاري است الهي. وقتي خودتان را ساختيد، تمام کارهايتان کارهاي الهي مي‌شود. براي اينکه از ظلمتها بيرون رفته‌ايد. در نور وارد شده‌ايد. همه اعمالتان نوراني مي‌شود. حرف که مي‌زنيد نور است. با گوش هم که مي‌شنويد نور است. با قلبتان هم ادراک مي‌کنيد و با نور ادراک مي‌کنيد. اصلاً شما شده‌ايد نور.

(1) - سوره حديد، آيه 4.

جلد 11 - صفحه 384

انبيا آمدند که ما اشخاصي [را] که از نور بهره‌اي نداريم و ظلمات - به ما - احاطه کرده است از هر طرف ما را، از اين ظلمتهاي گوناگون نجات بدهند و برسانند به عالم نور، که اگر رسيديد به عالم نور، شما سر تا پايتان نوراني مي‌شويد؛ نور مي‌شويد. اصلش حرفي که مي‌زنيد نوراني است. حرفي که مي‌شنويد نوراني است. گوش و سمع و بصر [نوراني است‌] همه گوش خودت را رها کرده‌اي، يک گوش نوراني پيدا کرده‌اي. چشم ظلماني را رها کرده‌اي، يک چشم نوراني پيدا کرده‌اي. چشمي است که با آن توجه به خدا داريد. گوشي است که با آن توجه به خدا داريد.

 


* مشکل توبه، در دوران پيري

 


بايد خودمان را بسازيم. خودتان را که بسازيد همه کارهايتان جهاد سازندگي است. هر کاري بکنيد ديگر در حيطه جهاد وارد شده‌ايد شما. شما مجاهد هستيد ديگر. کارهاي مجاهد کارهاي جهادي است. کوشش کنيد که اين جهاد سازندگي را در خودتان ايجاد کنيد. يعني، مشغول بشويد به اين کار. نگذاريد براي اينکه بعد آخر عمر. بسياري از وسوسه‌هاي شيطان يکيش همين است. شيطان باطني انسان، همين است که حالا جوانيم، ان شاء الله وقتي که پير بشويم آن وقت توبه مي‌کنيم. شما نمي‌دانيد که براي پير توبه کردن ديگر به اين زوديها امکان ندارد. يک درختي که تازه درآمده است مي‌شود کند آن را، و يک بچه هم مي‌کند آن را. اين درخت وقتي که يک مقداري بزرگ شد، يک مرد بزرگ مي‌تواند بکند. يک قدري بزرگتر شد محتاج به آلات است تا کنده بشود. يک وقت درختي که تناور شد و بزرگ شد، مثل «چنار امامزاده صالح» (1) - نمي‌دانم حالا هست يا نه - اين را ديگر به اين [آساني‌] ها نمي‌شود کند آن را. اين ريشه‌هاي اخلاق فاسده، ريشه‌هاي اعمالي که در انسان هر عملي بکند يک ريشه‌اي در نفس پيدا مي‌شود، اولش آسان است. يک معصيتي کرد، مي‌تواند زودي برگردد. يک قدري که اضافه شد مشکلتر مي‌شود.
(1) - آرامگاه امامزاده صالح در منطقه شميرانات تهران واقع است. اين امامزاده داراي چنار بزرگ و کهنسالي است که قرنها از قدمت آن مي‌گذرد.

جلد 11 - صفحه 385

 هرچه برود طرف پيري اين قويتر مي‌شود، و انسان ضعيفتر مي‌شود. اراده انسان ضعيفتر مي‌شود، لکن اين معاني که انسان گرفتارش بوده زيادتر مي‌شود. نگذاريد براي زمان پيري توبه را! نگوييد که ما وقتي که حالا رسيديم به بالاتر، آن وقت، آن وقت ديگر نمي‌شود. همين‌طور وسوسه مي‌کند شيطان تا آخر که نگذارد ما با ايمان وارد بشويم به آن عالم.

 


رويارويي شيطان و شيطان صفتان با سازندگي

 


تمام وسوسه‌هاي مقابل دعوتهاي انبيا همين است که نمي‌خواهند ما برسيم به آن نور. شيطانها نمي‌خواهند. اين شيطانهايي که الآن نمي‌خواهند که اين جهاد سازندگيهايي که اينها، خواهرها، برادرهايمان با اين زحمت مي‌روند جهاد سازندگي مي‌کنند، اين شيطانهايي که مي‌خواهند نگذارند اين جهاد سازندگي پيدا بشود. اينها مي‌خواهند نگذارند که اسلام تحقق پيدا بکند. اينها از همان ريشه‌هاي شيطانند، اينها اولاد شيطانند.
اينها همان وسوسه‌هاي شيطاني را مي‌کنند. اينهايي که وارد مي‌شوند در مزارع، وارد مي‌شوند در کارخانه‌ها و جوانها را از کار باز مي‌دارند، به اعتصاب وا مي‌دارند، اينها همان از ريشه‌هاي شيطانند. آن در باطن ما هست. ما را نمي‌گذارد که جهاد بکنيم. اينها هم در ظاهر اينها را نمي‌گذارند جهاد بکنند. بايد شيطانها را بشناسيد. تا نشناسيد نمي‌توانيد دفاع کنيد از خودتان. شيطان خودتان را بشناسيد. شيطان باطن خودتان را بشناسيد. شيطانهاي خارجي را هم بشناسيد، تا بتوانيد با آنها جهاد کنيد. شيطان باطني انسان خود آدم است. خود انسان. آن نفسيت انسان. آن هواهاي انسان. اينها قشرهاي شيطاني است در انسان. جنود شيطانند اينها. آن را تا نشناسد انسان نمي‌تواند با آن مجاهده بکند. اين انسانهايي هم که شيطانهايي هستند که مانع از اين هستند که اين اسلام تحقق پيدا بکند در اينجا، و يک رژيم انساني - اسلامي پيدا بشود. آن رژيمي که انبيا مي‌خواستند، آن رژيمي که اولياي خدا مي‌خواستند، همه زحمتهايشان براي اين بود که انسان درست کنند. انسان که درست بشود رژيم حکومتي‌اش هم درست مي‌شود.

جلد 11 - صفحه 386

چيزهاي ديگرش هم همه چيز درست مي‌شود. همه زحمت انبيا براي اين بود که يک عدالت اجتماعي درست بکنند براي بشر در اجتماع، و يک عدالت باطني درست کنند براي انسان در انفراد. زحمتهاي انبيا براي اين بود. اينها زحمتهاي انبيا را مي‌خواهند هدر بدهند.

 


زير پرچم قرآن

 


شما جوانها که ايستاديد و با مشت محکم جمهوري اسلامي را خواستيد، شما خواستيد که اسلام رژيم اين کشور باشد. شما کوشش کرديد که اسلام باشد. اينها کوشش مي‌کنند که نباشد. اينها جنود شيطانند. بايد آنها را بشناسيد تا بتوانيد دفاع کنيد. دفعشان کنيد و هستند اينها. تا انسان هست همين مسائل هست. انبيا هم دعوت کردند، زحمت کشيدند، اوليا هم دعوت کردند، زحمت کشيدند، جنگها کردند براي همين که اين انسانهاي فاسد را کنار بزنند، و يک جامعه انساني درست بکنند. لکن مع الأسف توفيق حاصل نشد. براي ما هم نمي‌شود. براي شما هم نمي‌شود. اما حتي الامکان البته آن معنايي که اسلام مي‌خواهد به اين زوديها حاصل نمي‌شود، اما حتي الامکان ما مکلفيم. نبايد بگوييم که حالا که آن مطلب اعلي‌ حاصل نمي‌شود، اين پايينترش هم حاصل نشود. ما مکلفيم که هر مقداري که مي‌توانيم اين رژيم را؛ رژيم انساني، رژيم اسلاميش کنيم. هر قدر مي‌توانيم زير پرچم قرآن برويم. هر مقداري که شما عمل کرديد به قرآن، زير پرچمش رفتيد، پرچم قرآن اين نيست که پرچمهاي ديگران هستند. پرچم قرآن عمل به قرآن است. زير پوشش قرآن که انسان رفت، زير پرچم اسلام است. زير پرچم قرآن است.

 


امر به معروف و نهي از منکر، تکليف همگاني

 


کوشش کنيد که زير پرچم اسلام برويد. هر مقداري که مي‌شود خودتان و هرکس را که با آن آشنا هستيد، هر مجلسي که پيدا مي‌شود، و ببينيد که يک کسي از اين پوشش اسلامي مي‌خواهد يک قدري کنار برود دعوتش کنيد. امر به معروف و نهي از منکر از

جلد 11 - صفحه 387

اموري است که بر همه کس واجب است. يک چيزي نيست که بر يکي واجب باشد بر ديگري [نه‌]. همه ما مکلفيم همانطور که مکلفيم که خودمان را حفظ کنيم و خارج کنيم از ظلمت به نور، مکلف هستيم که ديگران را هم همين‌طور دعوت کنيم. هر مقدار که مي‌توانيم. شما نبايد بگوييد که خوب، من که خطيب نيستم، من که اهل منبر نيستم، من که اهل محراب نيستم. شما اهل اين هستيد که در خانواده‌تان با آن پسرتان و با آن دخترتان و با آن عيالتان، با آن کسي که رفيق شما هست، مي‌توانيد که حرف را بزنيد. همين مقدار شما مکلفيد. اگر انسان ديد معصيت خدا مي‌شود، بايد جلويش را بگيرد. نگذارد معصيت خدا بشود.
ان شاء الله خداوند همه ما را هدايت کند. و همه ما را از اين ظلمتهايي که در اطرافمان، در قلوبمان، در همه اعضا و جوارحمان فرا گرفته، اين ظلمتها ما را به نور هدايت کند.

والسلام عليکم و رحمة الله و برکاته

فهرست عناوين جلد 11

امام خميني

نهضت ما قائم به شخص نيست، نهضت ما همکاني است، همه ملت رهبرند، همه بيدار شده‌اند.
» صحيفه امام - جلد 7 - صفحه 157.

**سخنراني امام خميني (ره)

زمان: 2 دي 1358 / 3 صفر 1400
مکان: قم
موضوع: خودسازي و سازندگي دروني
حضار: کارکنان بخش خبر و جهاد سازندگي در صدا و سيما 

 

** جلد 11 - صفحه 379 - روح الله - سايت امام خميني رحمة الله عليه+کليک

 

** صحيفه امام خميني(س)| - جماران+کليک

 


*** فهرست عناوين جلد 11 صحيفه امام خميني (ره)

 

http://farsi.rouhollah.ir/library/sahifeh?volume=11&tid=92




درباره : حکیم عسکری ,متفرقات(مطالب گوناگون ومفید) ,

امتیاز : | نظر شما :

مطالب مرتبط
چندنکته دررابطه بااظهارات حضرت آیت الله وحیدخراسانی+تاریخ22 فروردین97 .+آیت الله سیداصغرسعادت میرقد
تشکیل کانون بحث وانتقادات مذهبی قبل از انقلاب درلاهیجان از خدمات فرهنگی آیت الله زین العابدین قربا
آيا صيغه کردن ثواب داره ؟+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی
بهترين بنده آن بنده اي است که بنددلش به خدابندست+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زی
ولایت فقیه هدیه الهی است+ اشکال و پاسخ+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین
آیا تشکیل حکومت اسلامی جائز است؟(اشکال و جواب)+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین ا
روایات در باره نوروز و بهار+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلا
نوروزروزجهانی پیام توحیدووحدت وصلح وآشتی+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العا
روشنگری در باره تفکر و اندیشه تخریبی استاد محمدتقی اکبر نژاد+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+
هيچ حيواني همانند انسان محتاج تربيت نيست+امام خميني+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
برچسب ها : هيچ حيواني همانند انسان محتاج تربيت نيست+امام خميني+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی , دهه فجر مبارک , انقلاب اسلامی , رهبر , امام , ایران , قم , قیام , خودسازی , انسان , انسان سازی ,


نوشته شده در پنجشنبه 19 بهمن 1396 توسط سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجانی| بازدید : 16 |

نظرات وبلاگ
نام شما :
آدرس وب سایت :
پست الکترونیک :
ایمیل * (برای عموم نمایش داده نخواهد شد)
پیام شما :
شکلک ها :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
:
نظر خصوصی
کد امنیتی :
:
عناوين آخرين مطالب ارسالي
چندنکته دررابطه بااظهارات حضرت آیت الله وحیدخراسانی+تاریخ22 فروردین97 .+آیت الله سیداصغرسعادت میرقد
تشکیل کانون بحث وانتقادات مذهبی قبل از انقلاب درلاهیجان از خدمات فرهنگی آیت الله زین العابدین قربا
آيا صيغه کردن ثواب داره ؟+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی
بهترين بنده آن بنده اي است که بنددلش به خدابندست+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زی
ولایت فقیه هدیه الهی است+ اشکال و پاسخ+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین
آیا تشکیل حکومت اسلامی جائز است؟(اشکال و جواب)+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین ا
روایات در باره نوروز و بهار+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلا
نوروزروزجهانی پیام توحیدووحدت وصلح وآشتی+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العا
روشنگری در باره تفکر و اندیشه تخریبی استاد محمدتقی اکبر نژاد+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+
هيچ حيواني همانند انسان محتاج تربيت نيست+امام خميني+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
انقلاب اسلامی ایران حسینیّ الحدوث و حسینیِ البقاء+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم
دعا يکي ازنيازهاي واقعي وفطري بشراست(آيت الله سيداصغر سعادت ميرقديم لاهيجي)+سایت حکیم زین العابدین
مقام خَلیفَةُ اللهی برای انسان+تفسیر آیه30 از سوره بقره+سایت حکیم عسکری گیلانی لشت نشایی+آیت الله سی
اول وآخرهرچه هست،عشق است وبس+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم عسکری گیلانی لشت نشای
منظور از «اَوَّلُ ما خَلَقَ اللهُ العَقلَ»، چیست؟+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
آيادروغ گفتن شوهر به خانم و همسرش جايزاست؟+آيت الله سيداصغرسعادت ميرقديم لاهيجي+سایت حکیم زین العا
سیری در سیره فردی و اجتماعی امام حسن عسکری (علیه السلام)+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشا
پيام تبريک آيت الله سيداصغرسعادت ميرقديم لاهيجي به مناسبت پيروزي جبهه مقاومت اسلامي برحکومت خودخو
اَحسَنُ الحَديث بودن قرآن به چه معنا است؟+آيت الله سيداصغرسعادت ميرقديم لاهيجي+سایت حکیم زین العاب
اوضاع سیاسی اجتماعی عصر امام حسن مجتبی(ع)+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم عسکری گیل
درتربيت کودک نبايد جبر و تهديدحاکم باشد+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم عسکری گیلا
مسؤلیت بزرگ حوزه های علمیه و علماء +آیت الله سیداصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عس
فرق مفهوم با ماهیت+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
تفاوت طب سنتی با طب اسلامی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
تکبر نشانه بي شخصيتي است+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم عسکری گیلانی لشت نشایی

.: Weblog Themes By Music-Day.Info :.

::

تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
عضویت سریع


قوانین سایت

کد امنیتی :
مطالب پر بازدید
حکمت چیست؟ بازدید : 891
قضا وقدر بازدید : 365
نظر سنجی
امکانات وب
حکیم زین العابدین عسکری لشت نشایی گیلانی

RSS


POWERED BY
rozblog.COM

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به حکیم زین العابدین عسکری لشت نشایی گیلانی مي باشد.

جدید ترین موزیک های روز



طراح قالب

موزیک روز

جدیدترین مطالب روز دنیا