close
تبلیغات در اینترنت
اَحسَنُ الحَديث بودن قرآن به چه معنا است؟+آيت الله سيداصغرسعادت ميرقديم لاهيجي+سایت حکیم زین العاب

حکیم زین العابدین عسکری لشت نشایی گیلانی
قالب وبلاگ
درباره وبلاگ

حکیم زین العابدین عسکری لشت نشایی گیلانی
ورود کاربران

ورود به سایت

نام کاربری:
رمز عبور :
رمز عبور را فراموش کردم ؟
موضوعات وبلاگ
حکیم عسکری -
وجدان چیست ؟ انواع وجدان -
آرشیو مطالب
آمار سایت
افراد آنلاین : 3 نفر
بازدیدهای امروز : 223 نفر
بازدیدهای دیروز : 210 نفر
كل بازدیدها : 74715 نفر
بازدید این ماه : 223 نفر
بازدید ماه قبل : 3137 نفر
نظرات : 2
كل مطالب : 313 عدد
تعداد اعضا : 784 نفر
امروز : دوشنبه 30 بهمن 1396
جستجوی مطالب

Google
hakim-askari.rozblog.com

نتيجه تصويري براي قرآن

 

***نسيم معرفت***

 

به نام خدا

 

** اَحسَنُ الحَديث بودن قرآن به چه معنا است؟+آيت الله سيداصغرسعادت ميرقديم لاهيجي

 

اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَديثِ کِتاباً مُتَشابِهاً مَثانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلينُ جُلُودُهُمْ وَ قُلُوبُهُمْ إِلي‏ ذِکْرِ اللَّهِ ذلِکَ هُدَي اللَّهِ يَهْدي بِهِ مَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ هادٍ . خداوند بهترين سخن را نازل کرده ، کتابي که آياتش ( هماهنگ و هم صدا، و از نظر لطف و زيبائى و عمق بيان) همانند يکديگر است آياتي مکرّر دارد ( با تکراري شوق انگيز ) که از شنيدن آياتش لرزه بر اندام کساني که از پروردگارشان مي ترسند مي افتد سپس برون و درونشان نرم و متوجّه ذکر خدا مي شود اين هدايت الهي است که هر کس را بخواهد با آن راهنمايي مي کند و هر کس را خداوند گمراه سازد ، راهنمايي براي او نخواهد بود.   (سوره زمر آيه 23 .)

 

«اَحسَنُ الحَديث» از دو کلمه مرکّب شده است :  اَحسَن + الحَديث .أَحْسَنَ الْحَدِيثِ يعني زيباترين کلام و بهترين سخن . لغت‌شناسان  هر نو ظهورى اَعمّ از شىء  و سخن  و خبر را حديث مي گويند  كه رايج‌ترين معناى حديث در قرآن، همان معناي سخن و كلام و گفتار است  .  کلمه حديث 23 بار در قرآن ذکر شده است . مُفسِّران ، نوآورى‌ها  و تازگى و نو بودن  نزول قرآن در مقايسه با كتاب‌هاى آسمانى پيشين ، و نيز كلام و خبر جديد بودن آن را دليل وصف يا نامگذارى قرآن به حديث مى‌دانند. همچنين متكلّمان و مُفسِّرانِ طرفدارِ نظريه حدوثِ قرآن ، نام‌گذارى اين كتاب به حديث را شاهدى بر ادعاى خود مى‌شمارند .  قرآن نه ‌تنها «حديث» بلكه نيكوترين حديث و سخن يعني (اَحسَنُ الحَديث) به ‌شمار مى‌آيد و آياتش (در لطف، زيبايى، عمق و محتوا) همانند يكديگر است. در ‌حالى ‌كه بسيارى از مفسران، اَحسَن‌ُالحَديث را به ‌معناى نيكوترين كلام مى‌دانند برخى با عنايت و توجه به  مفهوم و معناي تكرار كه در« مَثانِى و مُتشابِه» نهفته است که   با داستان‌هاى مكرَّر قرآن مناسبت دارد و نيز با توجه به کلمه  (حَديثُ مُوسي) در آيه 9 از سوره طه (وَ هَلْ أَتاکَ حَديثُ مُوسيو شأن نزول اين آيه ،  اَحسَن‌ُالحَديث در آيه 23 زُمَر را به  «اَحسن‌ُالقَصَص» تفسير كرده‌اند. ( دائِرةُ المَعارِف قرآن کريم  جلد 2، صفحه 298-300. ) 

 

علامه محمد تقي مصباح يزدي در کتاب قرآن شناسي جلد اول صفحه 41  در باره معناي کلمه «اَحسَنُ الحَديث» و «حديث» چنين مي گويد : [ كلمه «حَديث» در چهار مورد بر قرآن اطلاق شده است؛ مانند فَلْيَأْتُوا بِحَدِيثٍ مِّثْلِهِ إِن كَانُوا صَادِقِينَ.  (سوره طور:آيه 34) «پس سخني همانند آن را بياورند اگر راستگويان‌اند». همچنين احتمالاً مقصود از حديث در آيه 185 سوره اعراف و 50 مرسلات، قرآن است؛ اما وصف «اَحسَنُ الحَديث» كه فقط در آيه 23 سوره زُمَر آمده، حتماً در مورد قرآن است. واژه «حديث» به دو معنا به كار مي‌رود: يكي به معناي تازه و جديد، و ديگري به معناي سخن و كلام؛ گرچه اصل و ريشه اين واژه به معناي «تازه» است و شايد در كلام هم به همين عنايت كه اجزاي آن، يكي پس از ديگري و تازه به تازه به وجود مي‌آيد، استعمال شده است. اين واژه، در مورد خواب ديدن نيز به لحاظ آنكه نوعي گفت‌وگو است، به كار مي‌رود؛ ولي در كاربرد فعلي آن، عنايتي به تازه بودن مفهوم و مضمون كلام نيست؛ بنابراين، «حديث» هنگامي كه در مورد قرآن به كار مي‌رود، به معناي «سخن» و «احسن الحديث» به معناي بهترين سخن است.]

 

در برخي از روايات  از قرآن کريم به عنوان (اَحسَنُ الحَديث) ياد شده است چنانکه در روايتي از حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) آمده است که فرمود : وَ تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ أَحْسَنُ الْحَدِيثِ‏ وَ تَفَقَّهُوا فِيهِ فَإِنَّهُ رَبِيعُ الْقُلُوبِ‏ وَ اسْتَشْفُوا بِنُورِهِ فَإِنَّهُ شِفَاءُ الصُّدُورِ وَ أَحْسِنُوا تِلَاوَتَهُ فَإِنَّهُ أَنْفَعُ الْقَصَصِ‏ وَ إِنَّ الْعَالِمَ الْعَامِلَ بِغَيْرِ عِلْمِهِ كَالْجَاهِلِ الْحَائِرِ الَّذِي لَا يَسْتَفِيقُ مِنْ جَهْلِهِ‏ بَلِ الْحُجَّةُ عَلَيْهِ أَعْظَمُ‏ وَ الْحَسْرَةُ لَهُ أَلْزَمُ‏ وَ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَلْوَم‏ُ . و قرآن را بياموزيد، كه بهترين گفتار است، و آن را نيك بفهميد كه بهار دل‏هاست. از نور آن شفا و بهبودى خواهيد كه شفاى سينه ‏هاى بيمار است، و قرآن را نيكو تلاوت كنيد كه نافع ترين و سود بخش ‏ترين داستان‏هاست، زيرا عالمى كه به غير علم خود عمل كند،همچون جاهل سرگردانى است كه از بيمارى نادانى شفا نخواهد گرفت، بلكه حجّت بر او قويتر و حسرت و اندوه بر او استوارتر و در پيشگاه خدا سزاوارتر به نكوهش است.  (نهج البلاغه فيض الأسلام خطبه 109 ) گسترده ترين و بيشترين بحث درباره آيه 23 سوره زُمَر درباره  نام‌گذارى قرآن به «اَحسَنُ الحَديث»   است .  اغلبِ مُفسِّران در باره اََحسَنُ الحَديث بودن قرآن   به جنبه‌هاى لفظى و يا  معنايى قرآن پرداخته‌اند و يکي از جامع‌ترين ديدگاه‌ها در باره اَحسن الشحديث بودن قرآن ، نظر فخر رازى است كه هر دو بُعد ياد ‌شده را در نظر داشته‌ است . قرآن کريم بواسطه جامعيت و حقانيت و استواري و فصاحت و بلاغت و لطف و زيبايي و عمق و محتوا به عنوان اَحسنُ الحَديث ناميده شده است . در کتاب الميزان جلد 17 صفحه 271 ذيل آيه  23 از سوره زُمَر  چنين آورده است  : [ فَقَولُهُ تَعالَي :  « اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَديثِ »  هُوَ القُرآنُ الکَريمُ وَ الحَديثُ هُوَ القَولُ کَما فِي قَولِهِ تَعالي فَلْيَأْتُوا بِحَدِيثٍ مِّثْلِهِ (سُورةُ الطُّور . اَلآيَة 34) وَ قَولُهُ : فَبِأَيِّ حَدِيثٍ بَعْدَهُ يُؤْمِنُونَ (سُورَةُ المُرسَلات. اَلآيَة50) فَهُوَ اَحسَنُ القَولِ لِاشتِمالِهِ عَلي مَحضِ الحَقِّ الَّذي لا يَأتيهِ الباطِلُ بَينَ يَدَيهِ وَ لا مِن خَلفِهِ .   يعني مـنـظـور از اَحسَنُ الحَديث   در کلام خداوند  که فرمود : « اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَديثِ » قرآن كريم است و كلمه «حديث»  بـه مـعناى  قول و سخن است همچنان كه در آيه فَلْيَأْتُوا بِحَدِيثٍ مِّثْلِهِ و نيز در آيه  فَبِأَيِّ حَدِيثٍ بَعْدَهُ يُؤْمِنُونَ   نيز به همين معنا است. پس قرآن اَحسَنُ الحَديث و بهترين قول و سخن است بـه جهت ايـنـكـه مـشـتـمـل اسـت بـر آنچه که  مـحـض حـق و حقيقت است  حـقـى كـه هرگز بـاطـل  به آن راه پيدا نمي کند  نه در عصر نزولش، نه بعد از آن .]

 

سؤال : منظور از مُتَشابِهاََ و مَثانِي در آيه 23 ازسوره زُمَر چيست؟  پاسخ[حضرت آيت الله مکارم شيرازي در پاسخ به اين پرسش چنين گفته است : کتابى است که آياتش هماهنگ و هم صدا، و از نظر لطف و زيبائى و عمق بيان، همانند يکديگر است . منظور از «تشابُِه» در اينجا کلامى است که قسمت هاى مختلف آن با يکديگر همرنگ و هماهنگ مى باشد، هيچ گونه تضاد و اختلافى در ميان آنها نيست، خوب و بد ندارد، بلکه يکى از يکى بهتر است. اين درست بر خلاف کلمات انسان ها است که هر قدر در آن دقت شود، هنگامى که گسترده و وسيع گردد، خواه ناخواه اختلافات و تناقض ها و تضادهائى در آن پيدا مى شود، بعضى در اوج زيبائى است، و بعضى کاملاً عادى و معمولى، بررسى آثار نويسندگان معروف و بزرگ، اعم از نثر و نظم، نيز گواه زنده اين مطلب است. اما کلام خدا قرآن  مجيد اين چنين نيست انسجام فوق العاده و همبستگى مفاهيم، فصاحت و بلاغت بى نظيرى که در همه آياتش حاکم است گواهى مى دهد که از کلام انسان ها نيست. سپس مى افزايد: ويژگى ديگر اين کتاب اين است که «مَثانِيَ» (مکرر است) . اين تعبير، ممکن است اشاره به تکرار مباحث مختلف داستانها، سرگذشت ها، مَواعِظ و اندرزها بوده باشد، اما تکرارى که هرگز ملالت آور نيست، بلکه شوق انگيز است و نشاط آفرين، و اين يکى از اصول مهم فصاحت است که انسان به هنگام لزوم چيزى را براى تأثير عميق بخشيدن، تکرار کند، اما هر زمان به شکلى تازه و صورتى نو که ملالت خيز نباشد. به علاوه، مطالب مکرّر قرآن، مفسِّر يکديگر است، و بسيارى از مشکلات از اين طريق حل مى شود. بعضى نيز آن را اشاره به تکرار تلاوت قرآن و کهنه نشدن بر اثر تکرار تلاوت دانسته اند . و بعضى، اشاره به تکرار نزول قرآن که يک بار به صورت دفعى بر قلب پيامبر (صَلَّي اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ)  در «شب قدر» نازل شده، و يک بار هم به صورت تدريجى طى 23 سال . اين احتمال نيز، وجود دارد که مراد، تکرار حقيقت قرآن در هر زمان و تجلّى تازه اى از عَينيّت آن با گذشت سال و ماه است. از ميان اين تفسيرها ، تفسير اول  مناسب تر به نظر مى رسد، هر چند تضادى در ميان آنها نيست، و جمع همه آنها ممکن است. + برگرفته از پايگاه اطلاع رساني حضرت آيت الله مکارم شيرازي]  بعضي از مفسران از عبد الله بن مسعود نقل کرده اند که روزي جمعي از صحابه پيامبر (صَلَّي اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ)  که ملالت خاطري پيدا کرده بودند عرض کردند: اي رسولخدا چه مي شد حديثي براي ما بيان مي کردي تا زنگار ملالت از دلهاي ما بزدايد؟ در اينجا بود که   آيه 23 از زُمَر   نازل شد و قرآن را به عنوان (اَحسَنُ الحَديث ) معرفي کرد .  اين شان نزول با تغييرات متفاوتي در تفسير کَشّافِ زمخشري  ( جلد 4 صفحه 123 ) و تفسير قُرطُبي و آلوسي و اَبُوالفُتوح رازي و غير آن ذيل آيات مورد بحث آمده است  . (تفسير نمونه جلد 19 ص 431 ).  و نيز سَعد بن ابى وقّاص نقل کرده است که قرآن به تدريج بر رسولخدا نازل مى گرديد و پيامبر   (صَلَّي اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) هم آن را براى مردم قرائت مي‌فرمود سپس عده اى به پيامبر گفتند: يا رسول اللّه چه خوب بود اگر خبر و حديث تازه اى براى ما ذکر مي‌نمودى  که  اين آيه نازل گرديد.


 

**  آيت الله سيد اصغر سعادت ميرقديم لاهيجي

********************************************


** اَحسَنُ الحَدیث بودن قرآن به چه معنا است؟+ آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

 


** خطبه 175 از نهج البلاغه فیض الأِسلام+درباره فضائل قرآن و اندرزها+نسیم معرفت

 

 

 

** نقدی بر «تفسیر احسن الحدیث» و «قاموس قرآن»

 

 


 

 

 

 

 





درباره : حکیم عسکری ,مطالب مربوط به استادسید اصغر سعادت میرقدیم ,

امتیاز : | نظر شما :

مطالب مرتبط
هيچ حيواني همانند انسان محتاج تربيت نيست+امام خميني+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
انقلاب اسلامی ایران حسینیّ الحدوث و حسینیِ البقاء+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم
دعا يکي ازنيازهاي واقعي وفطري بشراست(آيت الله سيداصغر سعادت ميرقديم لاهيجي)+سایت حکیم زین العابدین
مقام خَلیفَةُ اللهی برای انسان+تفسیر آیه30 از سوره بقره+سایت حکیم عسکری گیلانی لشت نشایی+آیت الله سی
اول وآخرهرچه هست،عشق است وبس+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم عسکری گیلانی لشت نشای
منظور از «اَوَّلُ ما خَلَقَ اللهُ العَقلَ»، چیست؟+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
آيادروغ گفتن شوهر به خانم و همسرش جايزاست؟+آيت الله سيداصغرسعادت ميرقديم لاهيجي+سایت حکیم زین العا
سیری در سیره فردی و اجتماعی امام حسن عسکری (علیه السلام)+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشا
پيام تبريک آيت الله سيداصغرسعادت ميرقديم لاهيجي به مناسبت پيروزي جبهه مقاومت اسلامي برحکومت خودخو
اَحسَنُ الحَديث بودن قرآن به چه معنا است؟+آيت الله سيداصغرسعادت ميرقديم لاهيجي+سایت حکیم زین العاب
برچسب ها : اَحسَنُ الحَديث بودن قرآن به چه معنا است؟+آيت الله سيداصغرسعادت ميرقديم لاهيجي+سایت حکیم زین العابدین عسکری گ , مطالب مربوط به استادسید اصغر سعادت میرقدیم ,


نوشته شده در یکشنبه 28 آبان 1396 توسط سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجانی| بازدید : 13 |

نظرات وبلاگ
نام شما :
آدرس وب سایت :
پست الکترونیک :
ایمیل * (برای عموم نمایش داده نخواهد شد)
پیام شما :
شکلک ها :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
:
نظر خصوصی
کد امنیتی :
:
عناوين آخرين مطالب ارسالي
هيچ حيواني همانند انسان محتاج تربيت نيست+امام خميني+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
انقلاب اسلامی ایران حسینیّ الحدوث و حسینیِ البقاء+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم
دعا يکي ازنيازهاي واقعي وفطري بشراست(آيت الله سيداصغر سعادت ميرقديم لاهيجي)+سایت حکیم زین العابدین
مقام خَلیفَةُ اللهی برای انسان+تفسیر آیه30 از سوره بقره+سایت حکیم عسکری گیلانی لشت نشایی+آیت الله سی
اول وآخرهرچه هست،عشق است وبس+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم عسکری گیلانی لشت نشای
منظور از «اَوَّلُ ما خَلَقَ اللهُ العَقلَ»، چیست؟+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
آيادروغ گفتن شوهر به خانم و همسرش جايزاست؟+آيت الله سيداصغرسعادت ميرقديم لاهيجي+سایت حکیم زین العا
سیری در سیره فردی و اجتماعی امام حسن عسکری (علیه السلام)+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشا
پيام تبريک آيت الله سيداصغرسعادت ميرقديم لاهيجي به مناسبت پيروزي جبهه مقاومت اسلامي برحکومت خودخو
اَحسَنُ الحَديث بودن قرآن به چه معنا است؟+آيت الله سيداصغرسعادت ميرقديم لاهيجي+سایت حکیم زین العاب
اوضاع سیاسی اجتماعی عصر امام حسن مجتبی(ع)+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم عسکری گیل
درتربيت کودک نبايد جبر و تهديدحاکم باشد+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم عسکری گیلا
مسؤلیت بزرگ حوزه های علمیه و علماء +آیت الله سیداصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عس
فرق مفهوم با ماهیت+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
تفاوت طب سنتی با طب اسلامی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
تکبر نشانه بي شخصيتي است+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم عسکری گیلانی لشت نشایی
يَومُ اللهِ 13 آبان (روز ملي مبارزه با استکبار جهاني)+سایت حکیم عسکری گیلانی+آیت الله سیداصغرسعادت م
تلخیص فلسفه پایه هفت(بدایه الحکمه)+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
کلیات در دیدگاه معرفت شناسی و هستی شناسی افلاطون+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
به « آدابُ المُتَعَلِّمین» اهمیت بدهیم+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابد
مصاحبه با آیت الله محمد محمدی ری شهری در باره روحانیت+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشای
وِیژگی های شخصی وعلمی وفکری ومعنوی مرحوم حکیم عسکری گیلانی+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی
درس کتاب کفاية الأصول(جلداول ازابتدا+آيت الله سيداصغر سعادت میرقدیم لاهیجی (1) + سایت حکیم زین العاب
آیا اینترنت و فضای مجازی از ابزارهای شیطانی است یا نه؟! +سایت در سیاهکل+سایت حکیم زین العابدین عسکری
تصاویرآیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی

.: Weblog Themes By Music-Day.Info :.

::

تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
عضویت سریع


قوانین سایت

کد امنیتی :
مطالب پر بازدید
حکمت چیست؟ بازدید : 865
قضا وقدر بازدید : 349
نظر سنجی
امکانات وب
حکیم زین العابدین عسکری لشت نشایی گیلانی

RSS


POWERED BY
rozblog.COM

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به حکیم زین العابدین عسکری لشت نشایی گیلانی مي باشد.

جدید ترین موزیک های روز



طراح قالب

موزیک روز

جدیدترین مطالب روز دنیا