close
تبلیغات در اینترنت
تفکر صحيح و موانع آن(سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی)

حکیم زین العابدین عسکری لشت نشایی گیلانی
قالب وبلاگ
درباره وبلاگ

حکیم زین العابدین عسکری لشت نشایی گیلانی
ورود کاربران

ورود به سایت

نام کاربری:
رمز عبور :
رمز عبور را فراموش کردم ؟
موضوعات وبلاگ
حکیم عسکری -
وجدان چیست ؟ انواع وجدان -
آمار سایت
افراد آنلاین : 2 نفر
بازدیدهای امروز : 60 نفر
بازدیدهای دیروز : 154 نفر
كل بازدیدها : 83513 نفر
بازدید این ماه : 587 نفر
بازدید ماه قبل : 2526 نفر
نظرات : 2
كل مطالب : 322 عدد
تعداد اعضا : 801 نفر
امروز : جمعه 31 فروردین 1397
جستجوی مطالب

Google
hakim-askari.rozblog.com

زندگي يعني:  بخند هر چند که  غمگيني.ببخش هرچند که  مسکيني .  فراموش کن هرچندکه دلگيري . آري اينگونه

 

***نسيم معرفت***

 


به نام خدا

 تفکر صحيح  و موانع آن

انسان موجودي است داراي نيروي اختيار و اراده که از ميان همه موجودات به قدرت تفکر و فکر و انديشه متمايز مي باشد و با اينکه ازجهت تکليف با جِن مشترک است و خطاب (ْ أَيُّهَ الثَّقَلان سوره رحمن آيه 31)  متوجه انسان ها و جنّي ها مي باشد  ولي با اين وجود  ، قدرت تفکر جن به پاي قدرت تفکر انسان نمي رسد اگر چه  جني ها  چون ناري هستند از نيروي فوق العاده جسميِ ناري برخوردارند و نيز هيچ پيامبري از جنس جن نيامده است و آنها از پيامبراني که براي انسان ها فرستاده شدند تبعيت مي کنند و  انسان مي تواند جن را به تسخير خود در آورد  .ِ 
قدرت انديشيدن و فکر کردن يکي از نعمت هاي الهي است که در وجود انسان گذاشته شده است  واساسا به يک معنا ماهيت و هويت و شاکله انسان را  همين قوه تفکر و فکر تشکيل مي دهد و  در  قرآن کريم  هيجده بار کلمه فکر با مشتقاتش و چهل و هفت مرتبه ماده عقل با اشتقاقاتش و شانزده بار کلمه لُب(به ضم لام و تشديد باء) و چهاربار کلمه تَدبُّر و چندين مرتبه نيز کلمه  فقه و تفقه و مانند آن ها بکار رفته است .  اگرچه هر يک از تفکر  وفکر و تعقل و تفقه و تدبر و مانند آن ها از جهاتي معناي خاص خود را دارند ولي تضاد و تعارضي هم با هم ندارند. 
فکر و تفکر (که تقريبا اين دو را به يک معني درنظر گرفتيم اگر چه با  دقت نظر از نظر معني مختلفند )  در لغت چنانکه اِبن منظور در لِسانُ العَرَب گفته به معناي (اِعمالُ الخاطِرِ فِى الشَّى‏ء . بکارگيري ذهن در درباره يک چيز است )   يا چنانکه  فيروز آبادي در کتاب اَلقامُوسُ المُحيط گفته  (اِعمالُ النَّظَرِ فِى الشَّى‏ء .   اعمال نظر در باره چيز خاصي  است) مي باشد   ولي در اصطلاح منطق  فکر را چنين تعريف کرده اند : اَلفِکرُ تَرتيبُ اُمُورِِ مَعلُومَةِِ لِتَحصيلِ اَمرِِ مَجهُولِِ. يعني فکر و تفکر عبارت است از مرتب کردن و چينش چندين امر معلوم براي رسيدن به يک امر مجهول و به عبارت ديگر تفکر همان تجزيه و تحليل  مسايل و  وصول به يک نتيجه است .  مرحوم حکيم ملا هادي سبزواري در بخش منطق از کتاب منظومه خود در تعريف فکر و تفکر چنين گفته است :   وَ الفِكرُ حَركَةُُ اِلَي المَبادِي  وَ  مِن مَبادِي اِلَي المُرادِ .
يعني فکر و تفکر  (تفکر حصولي ونظري مراد است زيرا
که نوعا تفکر انسان ها از نوع  تفکرحصولي مي باشد ) عبارت است از دو حرکت ذهني مي باشد : حرکت اول عبارت است از حرکت به سوي مبادي يعني توجه و التفات به تصورات و تصديقاتي که در ذهن ، معلوم و مشخص هستند .
حرکت دوم عبارت است از ترتيب و تنسيق و تنظيم و ترکيب وچينش اين امور معلومه براي رسيدن به مراد و مقصود (امر مجهولي که در صدد فهميدن و کشف آن هستيم) مي باشد.
 به طور کلي تفکر و فکر فرايندي است که انسان بواسطه تجزيه و تحليل و چينش و ترکيب حساب شده از  امور معلومه تصديقي و تصوري ، به يک مساله مجهول و نامعلوم دسترسي پيدا مي کند .  تفکر  انواع و اقسامي دارد که عبارت است از تفکر حصولي (استدلالي و نظري ) و تفکر حضوري  و تفکر قلبي  و تفکر الهامي  و تفکر وحياني و ... .  مراد ما از تفکر در اينجا اعم از تفکر حصولي ( استدلالي و نظري)  است که از دستگاه ذهن استفاده مي شود . دستگاه ذهن يکي از عجايب خلقت است. اينکه چگونه ذهن ما باخارج ارتباط برقرار مي کند وشناخت حاصل مي شود يکي از مسايل بُغرنج و پيچيده است. مساله شناخت که يکي از بحث هاي مهم و دشوار فلسفي و علمي است بخش عمده اي از آن به بحث وجود ذهني بر مي گردد که مربوط به دستگاه ذهن است. خوشبختانه فلاسفه اسلامي به نحو شايسته اي به اين بحث پرداخته اند که دراين رابطه بايد به کتب فلسفي(مانند بِدايةُ الحِکمة و نِهايةُ الحِکمة از علامه طباطبايي و منظومه مرحوم حاجي سبزواري و اسفار ملاصدرا و.... نيز به کتاب شناخت درقرآن از استاد شهيد مطهري ) مراجعه شود.
 در ذهن هر انساني کلمات و عبارات بسياري است که معناي آن ها  را  اجمالا و يا تفصيلا مي داند و هنگامي که با سؤالي مواجه مي شود با بکار گيري  و ترکيب درست اين معلومات به پاسخ سوال مي رسد. اين عمل و فرآيند همان چيزي است که ما به آن تفکر مي گوييم. تفکر (تفکر حصولي و نظري)  در حقيقت برخاسته و مُنشعِب از معلومات پيشين است لذا تا علمي نباشد تفکري هم شکل نمي گيرد. اگر کسي  فرضا  ذهنش خالي از معلومات باشد هيچگاه نمي تواند مجهولات وحقايق نايافته  را کشف نمايد. هرگز نمي توان با مجهولي ،مجهولي را حل کرد. پس پيش از هر تفکري نياز به  علم است ودر منطق  نيز علم (علم حصولي) را تعريف کردند و گفته اند:
 اَلعِلم ُهُوَ الصُّورَةُ الحاصِلَةُ مِنَ الشَّيءِ عِندَ العَقلِ ( اَو فِي العَقلِ )  [رجوع شود به اوايل کتاب حاشيه ملاعبدالله يزدي که حاشيه بر تهذيب المنطق ملاسعدتفتازاني است]  .  يعني علم (مراد از آن علم حصولي است نه علم حضوري) عبارت  است از آن صورتي که از شي يا اشياء نزد ذهن حاصل مي شود و به عبارت ديگر هرچيزي که ذهن از آن صورت سازي مي کند  و صورتي از آن در نزد ذهن حاصل باشد به آن عِلم مي گويند . البته بايد توجه داشت که علم پيامبر اکرم (ص)و علم ايمه و انبياء (عليهم السلام) و علم برخي اوتاد  و مانند آنها صرفا در قالب علم حصولي که منطقيين تعريف مي کنند نمي گنجد بلکه علم آنها علاوه بر علم حصولي  از نوع علم اِفاضي و لَدُنّي و وَحياني و مانند آن است.
همه انسان ها در طول تاريخ  حتي انسان هاي اوليه که زندگي غارنشيني داشتند  از طريق معلومات فطري و اکتسابي و حسي به کشف مجهولاتشان مي رسيدند و از اين طريق معلومات و دانش آنها توسعه پيدا کرد . بايد توجه داشت که هر انساني حتي ديوانگان  داراي  قوه و نيروي تفکر است ولي هر کسي را نمي توان گفت که متفکر و انديشمند مي باشد . داشتن يک نيرو  و نحوه بکارگيري آن دو چيز جدا از هم و کاملا با هم متفاوت است  بسياري از افراد سرمايه هايي دارند که بکار نمي گيرند و چه بسا ضايع مي کنند . بسياري از انسان ها نيرو و قدرت تفکر دارند ولي از تفکر درست و سالم محروم هستند. بديهي است که  ديوانه ذاتا داراي  قوه و نيروي فکر مي باشد ولي به جهت بيماري خاص رواني و مغزي از  بکارگيري و اِعمال تفکر درست وسالم  محروم است  و اگر روزي بِأذنِ الله شفا پيدا کند مثل افرادِ سالم مي تواند از قدرت و نيروي تفکر خود استفاده نمايد. بسياري از مردم نيز اگرچه به حسب ظاهر در رديف ديوانگان و مجانين نيستند ولي به عللي که بعدا اشاره مي کنيم  از تفکر سالم و درست برخوردار نمي باشند.
 از نظر اسلام و بزرگان خرد و انديشه آنچه که حايز اهميت است نوع بکارگيري  قدرت تفکر و فکر است . شخصيت و هويت انسان بسته به نوع تفکر و انديشه اي است که در او شکل مي گيرد . برخي انسان ها در سايه تفکر نوراني و صحيح به اوج انسانيت و کمال رسيدند و هزاران و ميليون ها نفر را در پرتو انديشه نوراني خود به رشد و سعادت رساندند و برخي ديگر در سايه تفکر شوم و ظلماني و شيطاني خود به بدترين و پايين ترين مرحله انحطاط و پستي سقوط کردند و  بسياري از مردم را نيز به  انحطاط وبدبختي و شقاوت کشاندند  پس در واقع هويت و حقيقت آدمي به نوع تفکرش باز مي گردد  و هر کسي را بايد از راه نوع تفکرش شناخت . جلال الدين روي در اين باره مي گويد:

 


اي برادر تو همان انديشه اي    ما بقي خود استخوان و ريشه اي .

 


اسلام و قرآن و رهبران آسماني و خردمندان عالم  انسان ها را دعوت به تفکر صحيح مي نمايند. ممکن است سوال شود که چگونه و با چه عواملي انسان مي تواند از تفکر صحيح و درست و سالم برخوردار باشد؟  در پاسخ به اين سوال مي گوييم  اگر هرآنچه را که عامل انحطاط فکري است از خود دور کنيم سبب مي شود که از تفکر صحيح و سالم و استوار برخوردارگرديم . ( وبه اصطلاح : تُعرَفُ الأَشياءُ بِأَضدادِها يعني هرچيزي به ضد خود شناخته مي شود ) برخي از عواملي که مانع تفکر صحيح و درست مي باشد عبارتند از :

 


1- تعصب خشک و غير منطقي(لجاجت ) :

 


برخي از افراد به جهت تعصبات افراطي قومي و نژادي و حزبي و گروهي و مانند آن ها  از پذيرش بسياري از حقايق امتناع مي ورزند و پرده ضخيم تعصبات غير منطقي مانع  انديشه و تفکر درست آنها شده است . در زماني که پيامبر اسلام(ص) رسالت و پيامبري خود را اعلام نمود و نداي توحيد و نفي شرک و بت پرستي داد از جمله کساني که در مقابل دعوت پيامبر بزرگ اسلام مقاومت کردند و زيربار دعوت توحيدي پيامبر نرفتند همين مُتعصِّيبن بي مغز بودند . متعصيبني که انبياء پيشين هم گرفتار آنها بودند. آنها مي گفتند که ما بر دين آباء و اجداد و نياکان مان هستيم و دست از آن بر نمي داريم . در آيه 22 از سوره زخرف چنين آمده است :
بَلْ قالُوا إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلي‏ أُمَّةٍ وَ إِنَّا عَلي‏ آثارِهِمْ مُهْتَدُون . َ
بلکه آنها (مشرکان عرب عصر پيامبر ص و... ) مي گويند: ما نياکان خود را بر آئيني يافتيم ، و ما نيز به پيروي آنان هدايت يافته ايم !!

 


2- جهل و ناداني .

 


کسي که نسبت به يک  مساله و حقيقتي جاهل و نادان است بايد جستجو و تحقيق و مطالعه بنمايد  و يا از فرد متخصص و دانايي سوال و پرسش نمايد تا به پاسخ صحيح ويا به حقيقت مطلب برسد . جهل تقسيماتي دارد :  الف : جهل در مقابل عقل . يعني ممکن است فردي مدرک تحصيلي بالا داشته باشد ولي به جهت رفتارها و گفتارهاي غير عقلاني و غير منطقي در رديف جاهلان باشد و بخش عمده اي از نکوهش جهل و ناداني که در آيات و روايات وارد شده ناظر به اين نوع از جهل است. در اوايل جلد اول کتاب اصول کافي به جنود عقل و جهل از لسان مبارک امام صادق (عليه السلام) پرداخته شده که شايسته است با دقت مورد مطالعه قرار گيرد.
ب : جهل در مقابل علم . ممکن است به کسي جاهل بگوييم به جهت اينکه از  خواندن و نوشتن وسواد و دانش رسمي و غير رسمي  برخوردار نباشد. و نيز جهل تقسيم مي شود به جهل مطلق و جهل نسبي .

 


  کسي که دچار جهل با انواع و اقسام آن باشد نمي تواند به تفکر صحيح و درستي نايل شود.

3- تقليد کورکورانه. 

 

 تقليد کورکورانه نيز يکي از موانع تفکر صحيح است.  مولوي در اين باره چنين مي گويد:
خلق را تقليدشان بر باد داد
اي دوصد لعنت براين تقليد باد

بزرگان ما در کتب عقايد متذکر مي شوند که در اصول عقايد و اعتقادات تقليد کردن ، عقلا  غلط و باطل است و تقليد در احکام شرعي  به عنوان رجوع جاهل به دانا و يا رجوع جاهل به متخصص عقلا  صحيح و جايز است. متاسفانه در هر عصري عده اي بدون اينکه فکر و انديشه شان را بکار اندازند از کار و رفتار و گفتار ديگران  و اجانب تقليد مي کنند و امروزه نيز مي بينيم که برخي از مردم در بلاد اسلامي با تاثير پذيري از ماهواره ها  و مانند آن ها که از ناحيه دشمنان اسلام و انقلاب پشتيباني مي شود  سنت ها و روش هاي اجانب و دشمنان اسلام را در زندگي فردي و اجتماعي خود پياده مي کنند. در مُدل  پوشاک و خوراک و حتي مدل ساخت و ساز و ساختمان و غيره  بدون توجه و تفکر صحيح  به جوانب آن ها  از اجانب پيروي مي کنند و گاهي هم متاسفانه به اين امور نيز افتخار جاهلانه مي نمايند . اينگونه تقليد کردن ها که عاري از تعقل و تفکر صحيح است سبب استيلاء فرهنگ دشمنان اسلام و انقلاب در جوامع مسلمين مي باشد و چه بسا موجب انحطاط و سقوط  خواهد بود.

4- جو زدگي  (که به نوعي همراه با تقليد کورکورانه است)
  يکي ديگر از موانع تفکر  که سدّ راه تفکر صحيح است  جو زدگي مي باشد. جو زدگي يعني تحت تاثير محيط  و جمعيت و حزب و گروه وغيره  قرارگرفتن بدون اينکه مبناي درستي از نظر شرع و عقل  و  عقلاء  براي اين کار وجود داشته باشد. حضرت علي (ع) در حکمت 139 از نهج البلاغه فيض الأسلام دربخشي از سفارش هايي که براي کميل بن زياد نخعي داشته مي فرمايد که مردم بر سه دسته اند که دسته سوم  را چنين معرفي مي نمايد :  وَ هَمَجٌ رَعَاعٌ أَتْبَاعُ كُلِّ نَاعِقٍ يَمِيلُونَ مَعَ كُلِّ رِيحٍ لَمْ يَسْتَضِيئُوا بِنُورِ اَلْعِلْمِ وَ لَمْ يَلْجَئُوا إِلَى رُكْنٍ وَثِيق ...  يعني كسانى كه از پى هر آواز مى‏روند و با وزش هر باد به چپ و راست ميل مى‏كنند(به اصطلاح حزب باد هستند و هيچ استقلال و هويت شايسته اي از خود نشان نمي دهند) . از فروغ دانش بهره ‏ور نشده ‏اند و به ركن استوارى پناه نجسته ‏اند.    در حادثه کربلا عده کثيري از کساني که در لشکر دشمن و در مقابل امام حسين (ع) بودند همين دسته از افرادي بودند که تفکر صحيح و درستي نداشتند و جو زده و تحت تاثير جو حاکم آن زمان بودند و در قتل فرزند پيغمبر (ص) با علم به اينکه او پسر پيامبر و علي و فاطمه (عليهم السلام) است شرکت داشتند .!!  گاهي برخي افراد چنان جو زده مي شوند و رفتار و گفتاري از خود بروز مي دهند که گويا از هيج عقل و انديشه و تفکري برخوردار نيستند.
متاسفانه بخش قابل توجهي از مردم  معمولا دچار جوزدگي مي شوند . مثل اينکه گاهي  يک دختر مسلمان وقتي در يک محيطي قرار گرفت که اکثرا بي حجاب هستند خودش هم همراه آنها مي شود و به اصطلاح غلط و نادرست  مي گويند : خواهي نشوي رسوا همرنگ جماعت شو   ويا اينکه چون در مراسم عروسي فلان پوشش ماهواره اي مُد شده  فلان آقا و يا خانم که اسير مدپرستي شده  با همان پوشش وارد مجلس عروسي مي شود . يا اينکه چون در فلان مجلس ميهماني عده اي ظرف غذاي خود را نيمه کاره رها مي کنند  فلان آقا يا خانم نيز ظرف غذايش را نيمه رها مي کند و اسراف مي نمايد .با تاسف اظهار مي دارم که در کشور ما جوزدگي و تاثيرپذيري غلط از محيط  و غيره در امور مختلف اعم از پوشاک و خوراک و ساخت وساز و حتي در نوع سخن گفتن و... خيلي زياد است و راه علاج آن تا حدود زيادي مربوط به کارفرهنگي از ناحيه رسانه هاي صوتي و تصويري و نشريات و جرايد و مانند آن ها است .

5- هوي و هوس .

يکي ديگر از موانع تفکر درست پيروي از خواسته ها واميال نفساني و شيطاني است که پرده ضخيم ظلماني بر روي فکر و انديشه  بوجود مي آورد و انسان را از رسيدن به تفکر سالم و استوار باز مي دارد. هرکس هر اندازه که اسير هوي و هوس باشد به همان اندازه هم از نورانيت فکر و انديشه دور مي گردد. برخي افراد آن چنان اسير هوي و هوس و اميال نفساني و شيطاني خود هستند که در واقع شيطان مجسم مي شوند و شيطان در همه وجودشان لانه کرده و تخم گذاري و زاد و ولد مي کند و لذا جز انديشه شيطاني انديشه اي ندارند و دست و پا و زبان و نگاه و گوش و  قلم و فکر و ذهن و دل و همه وجودش ، شيطاني مي شود . حضرت علي (ع) در خطبه هفتم از نهج البلاغه فيض الاسلام در اين باره  چنين  مي فرمايد :
اتَّخَذُوا الشَّيْطَانَ لِأَمْرِهِمْ مِلَاكاً وَ اتَّخَذَهُمْ لَهُ أَشْرَاكاً فَبَاضَ وَ فَرَّخَ فِي صُدُورِهِمْ وَ دَبَّ وَ دَرَجَ فِي حُجُورِهِمْ فَنَظَرَ بِأَعْيُنِهِمْ وَ نَطَقَ بِأَلْسِنَتِهِمْ فَرَكِبَ بِهِمُ الزَّلَلَ وَ زَيَّنَ لَهُمُ الْخَطَلَ فِعْلَ مَنْ قَدْ شَرِكَهُ الشَّيْطَانُ فِي سُلْطَانِهِ وَ نَطَقَ بِالْبَاطِلِ عَلَى لِسَانِهِ  .  يعني  آنان در كارشان به شيطان تكيه كرده و ابزار دست او گشته‏ اند. پس او در سينه‏ هاشان لانه كرده و به زاد و ولد پرداخته و دامانشان را پرورشگاه خود يافته است. پس چشم و زبان آنان، چشم و زبان شيطان شده است، و در نتيجه  لغزشها را بر آنان حاكم گردانيده و خطاهاي زشت را برايشان آراسته است، و در نهايت همكار شيطان و گوياي باطل هاي او گشته ‏اند و نيز شاعرِ عرب مي گويد :اِنارَةُ العَقلِ مَکسُوف بِطَوعِ الهَوي  وَ عَقلُ عاصِي الهَوي يَزدادُ تَنويراً يعني روشني و نورانيت عقل بواسطه پيروي از هواي نفس ، مکسوف و ناپديد و خاموش مي شود و از بين مي رود  و کسي که  عاصي و دوري کننده و بازدارنده از هواي نفس باشد  نورانيت عقل و فکرش افزايش پيدا مي کند .

6- کبر و غرور و عدم بهره گيري از نظرات ديگران

يکي ديگر از موانع تفکر سالم و درست ، کبر و غرور و خود برتر بيني است. اين صفت رذيله که رذايل زيادي را  در پي دارد مانع رشد فکري و سبب انحطاط و پستي مي باشد  شاعر شيرين سخن سعدي شيرازي چه زيبا سرود  :

 


بزرگان نکردند در خود نگاه

خدا بيني از خويشتن بين مخواه

بزرگي به ناموس و گفتار نيست

بلندي به دعوي و پندار نيست

تواضع سر رفعت افرازدت

تکبر به خاک اندر اندازدت

به گردن فتد سرکش تند خوي

بلنديت بايد بلندي مجوي

ز مغرور دنيا ره دين مجوي

خدا بيني از خويشتن بين مجوي

گرت جاه بايد مکن چون خسان

به چشم حقارت نگه در کسان

کسي که دچار کبر و غرور است به رذيله عجب و خود شگفتگي و فخر و مباهات و تحقير و استهزاء گفتاري و رفتاري نسبت به ديگران نيز دچار است .آدم مغرور و متکبر خودش را بالاتر از ديگران مي پندارد و روي اين جهت نوعا حاضر نمي شود که درباره چيزي با ديگران مشورت و نظر خواهي کند . مشورت و نظر خواهي از ديگران که صلاحيت مشورت را دارند سبب شکوفايي و رشد تفکر و تعقل مي گردد و در سايه مشاوره درست موفقيت هاي بزرگي نصيب آدمي مي شود و پيامبر اکرم(ص) با اينکه عقل کل به معناي حقيقي خود بود ولي بااين حال خداوند به او فرمان مي دهد که مشورت نمايد .
در سوره آل عمران آيه 159 چنين آمده است :
فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَي اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَکِّلين .
به ( برکت ) رحمت الهي ، در برابر آنان [ مردم ] نرم ( و مهربان ) شدي! و اگر خشن و سنگدل بودي ، از اطراف تو ، پراکنده مي شدند. پس آنها را ببخش و براي آنها آمرزش بطلب! و در کارها ، با آنان مشورت کن! اما هنگامي که تصميم گرفتي ، ( قاطع باش! و ) بر خدا توکل کن! زيرا خداوند متوکلان را دوست دارد.

 


7- عجله و شتابزدگي .

 


يکي ديگر از موانع تفکر سالم ودرست ، شتابزدگي است. البته  شتاب و شتابزدگي با هم فرق دارند. شتاب در کار گاهي لازم است ولي شتابزدگي و عجله کار شيطان است. در روايتي از رسولخدا (ص) آمده است که فرمود :
اَلأَناةُ مِنَ اللّه ِ، و العَجَلَةُ مِنَ الشَّيطانِ .
درنگ  و آرامش  و خويشتن داري از خداست و عجله و شتابزدگي از  جانب شيطان مي باشد.

 

* اَلأَناةُ : از ( أَنَي - يَأنِي ، أَنياََ ، أَناءََ) يعني سنگيني - وقار- بردباري- حِلم- حوصله- فرصت دادن- مُهلت دادن .

 


باز درحديث ديگري  از رسولخدا(ص) به نقل از کتاب مواعظ العدديه آمده است که فرمود :
العَجَلَةُ مِنَ الشَّيطانِ الّا فِى خَمسِِ فَانَّها مِنْ سُنةِ رَسُولِ الله  :
1-اِطعامِ الضَّيفِ اذَا نَزَلَ
2-وَ تَجهيزِ الميّتِ إذا مَاتَ
3-وَ تَزويجِ البِنتِ اذا اَدْرَكَتْ
4-و قضاءِ الدّين اذا وَجَبَ
5-وَ التَّوبَةِ مِنَ الذَّنبِ اِذَا اَفْرَطَ

يعني عجله کردن  در کارها از شيطان است مگر در پنج مورد که از سنت رسولخدا(ص) مي باشد :
1- پذيرايي و ميهمان نوازي از ميهماني که بر کسي وارد مي شود
2- تجهيز و دفن کسي که از دنيا رفت
3- شوهر دادن دختري که به حد درک و شناخت و و فهم و بلوغ جسمي و شرعي رسيد.
4- پرداختن قرض و ديني که وقت اداء آن رسيده
5- توبه از گناه وقتي که زياد شد.

 


آدم عجول هميشه در تفکر وفکر کردن و در قضاوت و تصميم گيري و ساير امور دچار خطا واشتباه و انحراف و ندامت و پشمياني و شرمندگي و خسران و ضرر و زيان  مي گردد . آدم عجول هيچگاه به تفکر صحيح و درست دست پيدا نمي کند .

 


 

8- غفلت

 

9- حب وبغض غير منطقي

 

10- متابعت از ظن و گمان غير معتبر

 

11-  غلبه توهم و خيال

 


 

سيداصغرسعادت ميرقديم لاهيجي

 

روز پنج شنبه

 

28 مرداد 1395 ه.ش

 

پانزدهم ذي القعده 1437 ه.ق

 


 


 

**حضرت آيت الله سيد اصغر سعادت ميرقديم لاهيجي

 

 
َ




درباره : مطالب مربوط به استادسید اصغر سعادت میرقدیم ,

امتیاز : | نظر شما :

مطالب مرتبط
چندنکته دررابطه بااظهارات حضرت آیت الله وحیدخراسانی+تاریخ22 فروردین97 .+آیت الله سیداصغرسعادت میرقد
آيا صيغه کردن ثواب داره ؟+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی
بهترين بنده آن بنده اي است که بنددلش به خدابندست+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زی
ولایت فقیه هدیه الهی است+ اشکال و پاسخ+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین
آیا تشکیل حکومت اسلامی جائز است؟(اشکال و جواب)+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین ا
روایات در باره نوروز و بهار+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلا
نوروزروزجهانی پیام توحیدووحدت وصلح وآشتی+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العا
روشنگری در باره تفکر و اندیشه تخریبی استاد محمدتقی اکبر نژاد+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+
انقلاب اسلامی ایران حسینیّ الحدوث و حسینیِ البقاء+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم
دعا يکي ازنيازهاي واقعي وفطري بشراست(آيت الله سيداصغر سعادت ميرقديم لاهيجي)+سایت حکیم زین العابدین
برچسب ها : تفکر صحيح و موانع آن(سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی) , فکر , تفکر , استادسعادت میرقدیم لاهیجی ,


نوشته شده در جمعه 29 مرداد 1395 توسط سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجانی| بازدید : 41 |

نظرات وبلاگ
نام شما :
آدرس وب سایت :
پست الکترونیک :
ایمیل * (برای عموم نمایش داده نخواهد شد)
پیام شما :
شکلک ها :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
:
نظر خصوصی
کد امنیتی :
:
عناوين آخرين مطالب ارسالي
چندنکته دررابطه بااظهارات حضرت آیت الله وحیدخراسانی+تاریخ22 فروردین97 .+آیت الله سیداصغرسعادت میرقد
تشکیل کانون بحث وانتقادات مذهبی قبل از انقلاب درلاهیجان از خدمات فرهنگی آیت الله زین العابدین قربا
آيا صيغه کردن ثواب داره ؟+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی
بهترين بنده آن بنده اي است که بنددلش به خدابندست+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زی
ولایت فقیه هدیه الهی است+ اشکال و پاسخ+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین
آیا تشکیل حکومت اسلامی جائز است؟(اشکال و جواب)+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین ا
روایات در باره نوروز و بهار+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلا
نوروزروزجهانی پیام توحیدووحدت وصلح وآشتی+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العا
روشنگری در باره تفکر و اندیشه تخریبی استاد محمدتقی اکبر نژاد+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+
هيچ حيواني همانند انسان محتاج تربيت نيست+امام خميني+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
انقلاب اسلامی ایران حسینیّ الحدوث و حسینیِ البقاء+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم
دعا يکي ازنيازهاي واقعي وفطري بشراست(آيت الله سيداصغر سعادت ميرقديم لاهيجي)+سایت حکیم زین العابدین
مقام خَلیفَةُ اللهی برای انسان+تفسیر آیه30 از سوره بقره+سایت حکیم عسکری گیلانی لشت نشایی+آیت الله سی
اول وآخرهرچه هست،عشق است وبس+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم عسکری گیلانی لشت نشای
منظور از «اَوَّلُ ما خَلَقَ اللهُ العَقلَ»، چیست؟+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
آيادروغ گفتن شوهر به خانم و همسرش جايزاست؟+آيت الله سيداصغرسعادت ميرقديم لاهيجي+سایت حکیم زین العا
سیری در سیره فردی و اجتماعی امام حسن عسکری (علیه السلام)+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشا
پيام تبريک آيت الله سيداصغرسعادت ميرقديم لاهيجي به مناسبت پيروزي جبهه مقاومت اسلامي برحکومت خودخو
اَحسَنُ الحَديث بودن قرآن به چه معنا است؟+آيت الله سيداصغرسعادت ميرقديم لاهيجي+سایت حکیم زین العاب
اوضاع سیاسی اجتماعی عصر امام حسن مجتبی(ع)+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم عسکری گیل
درتربيت کودک نبايد جبر و تهديدحاکم باشد+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم عسکری گیلا
مسؤلیت بزرگ حوزه های علمیه و علماء +آیت الله سیداصغر سعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم زین العابدین عس
فرق مفهوم با ماهیت+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
تفاوت طب سنتی با طب اسلامی+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی
تکبر نشانه بي شخصيتي است+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی+سایت حکیم عسکری گیلانی لشت نشایی

.: Weblog Themes By Music-Day.Info :.

::

تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
عضویت سریع


قوانین سایت

کد امنیتی :
مطالب پر بازدید
حکمت چیست؟ بازدید : 891
قضا وقدر بازدید : 365
نظر سنجی
امکانات وب
حکیم زین العابدین عسکری لشت نشایی گیلانی

RSS


POWERED BY
rozblog.COM

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به حکیم زین العابدین عسکری لشت نشایی گیلانی مي باشد.

جدید ترین موزیک های روز



طراح قالب

موزیک روز

جدیدترین مطالب روز دنیا