***نسيم معرفت***
بسم الله الرحمن الرحيم
**حجاب و عفاف و راهکارهايي در جهت اجرايي کردن آن
بيست و يکم تير به عنوان هفته عفاف و حجاب نامگذاري شده است. روزي که ياد آور قيام خونين و غيرتمندانه مردمان ديار خورشيد است. قيامي که در تاريخ ايران اسلامي از آن به عنوان قيام گوهر شاد ياد مي شود . مردم غيرتمند و مُتديِّن و مُجاهد و فداکار مشهد مقدس به پيروي از علماء متعهد خود در 21 تير 1314 در برابر توطئه بزرگ کشف حجاب که توسط رضا شاه قُلدر و خائن و سرسپرده اجرا مي شد بپا خواستند و با اجتماع عظيم خود در مسجد گوهر شاد و تقديم هزاران شهيد و مجروح در راه دفاع از حريم حجاب و عفاف ، حماسه اي جاويدان خلق نمودند و ثابت کردند که مسلمانان در هيچ عصر وزماني نبايد تسليم خواسته هاي نامشروع دشمنان اسلام و قرآن باشند . جريان روشنفکرِ بيمار و غرب گرايان که از نوک پا تا فرق سر تسليم و سر سپرده غرب بودند و حکومت فاسد پَهلَوِي اول را نيز با خود همراه داشتند ،در اجراء نقشه شوم کشف حجاب که طرح ننگين آن را از استعمارگران غربي گرفته بودند ، شکست مفتضحانه متحمل شدند و به اهداف پليد و شوم خود نرسيدند . پيام بزرگ قيام گوهر شاد ، حفظ و مراقبت و دفاع از ارزش ها و شعائر ديني از جمله حجاب و عفاف است.براساس آيات و روايات و ادله ديگر ،حجاب اسلامي از ضرويات دين ومذهب و فقهِ تشيع محسوب مي شود . حجاب يک امر فطري و منطبق با فطرت پاک انسان ها است . کشف حجاب و لخت و عريان شدن و بي حيايي برخلاف فطرت و عقل سليمِ انسان ها مي باشد .حياء وعفاف و حجاب مُثلَّث مبارکي است که سعادت و سلامت جامعه را تضمين مي کند و حافظ حريم خانواده مي باشد . استکبار جهاني با شبيخون فرهنگي سعي در تخريب و از بين بردن حياء وعفاف و حجاب داشته و دارد و مسؤلان فرهنگي بايد هوشيار و مراقب باشند . حجاب مقدمه عفتِ فرد و جامعه و سبب آرامش و سلامت اجتماعي است . فلسفه حقيقي حجاب در واقع احترام و حرمت به شخصيت و منزلت واقعي زن مي باشد . اگر چه مسئله عفاف و حجاب بيشتر متوجه زنان و دختران است ولي بخشي از احکام حجاب بين زنان و مردان مشترک است و در حقيقت مردان نيز بايد با حفظ عفت ، حدودي از حجاب را رعايت کنند . يکي از راه هاي ارج نهادن به مقام و منزلت زنان حفظ حريم عفاف و حجاب آنها مي باشد و هر کار و اقدامي ( اعم از نوشتاري و گفتاري و هنري و...) که عفت و حجاب زنان را مخدوش سازد در واقع به کرامت و منزلت و شخصيت واقعي او ضربه و زيان وارد کرده است . سَوق دادن زنان و دختران به بد حجابي و بي حجابي خيانت بزرگ به همه جامعه و خانواده ها و نسل هاي فعلي و آينده است . حجاب اسلامي نماد مترقي اسلامي است که هميشه بايد زنده و پابرجا باشدو پوشش اسلامي در قالب حجاب برتر يعني چادر افتخاري براي بانوان مسلمان مي باشد . استحکام خانواده و پاکي و امنيت جامعه در گرو عفاف و حجاب اسلامي است. دشمنان اسلام و استعمارگران بخوبي دريافتند که يکي از راه هاي استيلاء و تسلُّط بر جوامع اسلامي ، تخريب و تحريف واستحاله و ايجاد تزلزل در اصول و ارزش هاي والاي ديني و اسلامي است . آنها بخوبي مي دانند جامعه اي که به معيارها و و ارزش ها و اصول اسلامي و انساني و ملي خود پايبند باشند هيچگاه تسليم خواسته هاي نامشروع استعمارگران و مستکبرين نخواهند شد . هرجا که استعمارگران غربي به معناي عام خود ، نفوذ و تسلط پيدا کردند از راه نفوذ فرهنگ شوم استعماري و غربي بوده است .استعمار پير انگليس که بر بخشي از دنيا از جمله هند و مناطق اسلامي سيطره و نفوذ داشتند از همين راه ( يعني استيلاء فرهنگي با ابزارهاي متناسب آن ) وارد شدند و به مطامع پليد خود دست يافتند و سبب اختلاف و درگيري و نزاع و عقب ماندگي و انحطاط ملت ها و کشورها شدند . کشور بزرگ هند به جهت نفوذ فرهنگ استعماري در آن ، علاوه بر آسيب هاي فرهنگي و اقتصادي و... حتي زبان خود را نيز از دست داد و بجاي آن زبان انگليسي حاکم شد . زبان انگليسي فقط يک زبان نيست بلکه وسيله اي جهت انتقال افکارپليد و شوم غربي در کشور هاي تحت نفوذ مي باشد . البته منظورم اين نيست که آموختن زبان انگليسي و خارجي حرام باشد بلکه مقصود آن است که متوجه باشيم که قدرت هاي استعماري و غربي از هر ابزاري که مناسب باشد و مقاصد شومشان را تأمين نمايد استفاده خواهند کرد و مسلمين و ملت ها نبايد در برابر برنامه هاي پليد آنها در خواب غفلت باشند . به نظر بنده غفلت و غافل شدن از نقشه هاي رنگارنگ دشمنان اسلام و قرآن ، بزرگترين خطر و عاملِ انحطاط و سقوط براي جوامع اسلامي و مسلمين مي باشد . ملت هاي بيدار و آگاه و بصير و موقعيت شناس هيچگاه تسليم اجانب و دشمنان نخواهند شد . يکي از موارد و جاهايي که مسلمانان خصوصا ملت شريف ايران بايد متوجه و بيدار و بصير باشند و راه هاي نفوذ بيگانگان و دشمنان را مسدود نمايند ، مسئله حفظ حريم حجاب و عفاف است که متاسفانه نقشه هاي بسيار پيچيده و رنگارنگ و متنوعي از سوي مستکبرين و استعمارگران و غربي ها و عوامل آنها در اين باره طراحي شده و مي شود و اگر اقدامات و برنامه هاي عملي و کارساز و حساب شده از ناحيه مسؤلين و متوليان فرهنگي و نهاد هاي مربوطه با همفکري فرهيختگان متعهد و علماء و بزرگان ديني صورت نگيرد و يا ضعيف عمل شود امکان توسعه خطر بد حجابي و بي حجابي وجود دارد. « مستر همفر»جاسوس انگليسي(جاسوس بريتانيا) که در ممالک اسلامي و خاور ميانه حضور و فعاليت داشت مي گويد :در کشورهاي اسلامي و به خصوص ايران تنها راه نفوذ ، حذف حجاب از جامعه است . توسعه بدحجابي و بي حجابي و ابتذال چه بسا آسيب هاي جبران ناپذيري به خانواده ها و جوانان و جامعه وارد مي کند . فساد وفحشاء و ابتذال و هرزگي و ناامني اجتماعي و اخلاقي و آسيب به سلامت روحي و رواني جامعه و تضعيف و تزلزل و گُسستِ بنيان خانواده و طلاق و جدايي و... بخشي از آثارشوم بد حجابي و بي حجابي مي باشد و حفظ کرامت و هويت و شخصيت زن و ايجاد نسل پاک و شرافتمند و ارتقاي امنيت اجتماعي و اخلاقي و روحي و رواني جامعه و جلوگيري از فساد و جُرم و ناهنجاري هاي اخلاقي و... در پرتو حفظ حريم حجاب و عفاف و گسترش تأمين آن مي گردد. عفاف و حجاب بايد در همه سطوح جامعه اسلامي نهادينه گردد ولي مع الأَسف هنوز با اينکه در حدود 38 سال از انقلاب اسلامي ايران مي گذرد اين امر ( نهادينه شدن عفاف و حجاب در حد مطلوب ) به عِلَل و عوامل مختلف که در جاي خود بايد بررسي گردد ، محقق نشده است و با وجود اينکه قانون عفاف و حجاب در سال 1384 در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مصَوَّب شد و برخي اقدامات مقطعي از ناحيه برخي از نهاد ها و تشکل ها در جهت ترويج حجاب و عفاف انجام گرفت ولي متأسفانه در باره حجاب و عفاف ، کار فرهنگي منسجم و مستمر وجود ندارد و اين يکي از چالش ها و آسيب هاي مهم در اين بخش مي باشد . بنده به نوبه خود به عنوان يک وظيفه شرعي و ديني و انساني ... جهت تقويت وعملي و اجرايي شدن مقوله عفاف و حجاب در جامعه اسلامي علاوه بر توجه دادن به آسيب شناسي در باره موضوع ياد شده ، راهکارهايي را نيز به شرح زير ارائه مي نمايم و اميدوارم که مورد توجه مسؤلين و نهادهاي مربوطه قرار گيرد :
1- اگرچه همه آحاد ملت مسلمان و شريف ايران در قبال موضوع عفاف و حجاب مسؤليت دارند ولي لازم است که پيگيري اين مسئله بسيار مهم از ناحيه يک نهاد فرهنگي تحت اشراف دولت جمهوري اسلامي ايران انجام شود و همه مردم بدانند که موضوع عفاف و حجاب به طور قانوني و شرعي متوجه فلان نهاد است و اگر کسي و يا گروهي در شهري و يا استاني بخواهد در اين راستا حرکتي و اقدامي انجام دهد مورد پشتيباني معنوي و مادي آن نهاد قرار گيرد . بنده هنوز تا اين تاريخ متوجه نشدم که متولي و مسؤل مستقيم مسئله عفاف وحجاب به عهده کدام نهاد مي باشد . آيا وزارت فرهنگ در اين رابطه مسؤليت بِالمُباشَره و مستقيم دارد يا .... ؟!! البته اگر وزارت امر به معروف و نهي از منکر وجود داشته باشد شايسته است که متولّي اين امر خطير باشد . موضوع تشکيل وزارتخانه امر به معروف و نهي از منکر در نيمه ارديبهشت ماه سال 1390 از سوي حضرت آيتالله مکارم شيرازي مطرح شد. ايشان فرمودند : بايد «وزارت امر به معروف و نهي از منکر» ايجاد شود تا به مسائل اخلاقي در مدارس و دانشگاهها و رسانهها رسيدگي شود .
2- آسيب شناسي در رابطه با مقوله عفاف و حجاب يکي از اولويت هاي مهم در مقام اجراء و عملي کردن عفاف و حجاب در جامعه است .
3- در همه استان ها و شهرستان ها با همکاري و مساعدت مسؤلين و ائمه جُمُعه و ... جمع محدودي از افراد متعهد و کاردان و دانا ( حلقه ها و کار گروه هاي خاص ) تشکيل شود تا به طور کارشناسي شده مستمرّا پيگير موضوع عفاف و حجاب در مناطق مختلف کشور باشند .
4- فرهنگ سازي در رابطه با موضوع عفاف و حجاب با همکاري و مساعدت نهاد هاي فرهنگي و مسؤلين مراکز مختلف مي تواند يکي از اولويت هاي خيلي مهم در اين راستا باشد .
5- نقش تشکل هاي مذهبي و اجتماعي و سياسي و ... در تقويت و ترويج عفاف و حجاب در جامعه بسيار حائزاهميت است لذا بايد از اين تشکل ها نيز در اين راستا بهره گرفت .
6- نقش صدا و سيما بطور ويژه در رابطه با تقويت و ترويج عفاف و حجاب بسيار مهم است وصدا و سيما هيچگاه نبايد دراين امر کوتاهي نمايد . صدا وسيما در واقع يک دانشگاه عمومي و بزرگ براي تعليم و تربيت و نشر فرهنگ اصيل اسلامي و ديني است .
7- استفاده از توانمندي هاي هنري اشخاص و گروه ها (با اقسام گوناگون آن ) و بهره گيري از توانمندي هاي شعري و قلمي افراد در مقوله عفاف و حجاب مي تواند گارگشا و مفيد باشد .
8- بهره گيري از نظرات عالمانه و دلسوزانه علماء و مراجع و روحانيت معظّم و مُبَلِّغين عزيز در مناطق مختلف ايران اسلامي مي تواند در پيشبرد و تقويت حريم عفاف و حجاب بسيار تأثير گذار باشد . هيچگاه نبايد از مشورت با علماء و بزرگان ديني غفلت شود .
9- نقش ايمه جُمُعه سراسر کشور در شهرستان ها و استان ها در رابطه با مقوله عفاف و حجاب بسيار حياتي و مهم است
10- برگزاري همايش هاي مهم و سازنده در رابطه با عفاف و حجاب با دعوت از کارشناسان و ائمه جمعه سراسر کشور و ... لازم و ضروري است .
11- نقش بسيار مهم حوزه علميه قم و حوزه هاي علميه سراسر کشور نبايد ناديده انگاشته شود . حوزه هاي علميه بايد در رابطه با مقوله عفاف و حجاب مسؤليت بيشتري داشته باشند به طوري که همه مردم اين احساس مسؤليت را در مرحله اجراء و عمل به عفاف و حجاب احساس نمايند .
12- از نقش بسيار مهم نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در مناطق مختلف کشور نبايد غفلت نمود و نمايندگان هر شهري نسبت به اين وظيفه مهم ديني و ملي بايد اهتمام ويژه و اقدامات محسوسي داشته باشند .
13- از نقش زنان و گروه هايي از قبيل ( جامعه بسيج زنان و مانند آن ) در ترويج و تحکيم عفاف و حجاب نبايد غفلت نمود . زنان بخش مهمي از جامعه را تشکيل مي دهند و بايد در اين راه نقش آفريني شايسته اي از خود نشان دهند .
14- کنترل معقول و صحيح فضاي مجازي و اينترنت و سالم سازي اين فضاها مي تواند کمک شاياني در ترويج عفاف و حجاب در جامعه داشته باشد
15- نظارت درست بر سينماها و رسانه ها و مطبوعات و نشريات و استفاده از آن ها در جهت تقويت و تحکيم و ترويج عفاف و حجاب تأثير به سزايي دارد .
16- ايجاد کانون هاي آموزش براي ترويج عفاف و حجاب بسيار مؤثر است
17- انعکاس درست و سازنده عفاف و حجاب در دروس دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصيلي ضروري است .
18-استفاده از نظرات اساتيد دانشگاه و معلمين عزيز و کارشناسان و متخصصين مختلف ضروري است
19- توجه و نظارت درست و مستمر نسبت به محيط هاي آموزشي و دانشگاهي در جهت تقويت و ترويج عفاف و حجاب در اين مراکز
20- سپاه و بسيج و نيروهاي متعهد انقلابي مي توانند نقش فعّال و چشمگيري در جهت ترويج وتقويت عفاف و حجاب داشته باشند و اميد است که نقش اين عزيزان در اين راستا محسوس تر و بيشتر باشد .
21- تقويت و پشتيباني معنوي ومادي مراکز و نهاد هاي مسؤل از (گروه ها و تشکل هاي شناخته شده ) که در رابطه با عفاف و حجاب فعاليت دارند ( مانند رَيحانة النبي ص که متأسفانه با وجود فعاليت هاي مطلوب و خوبي که داشته مورد حمايت قرار نگرفت )
22- همدلي و همفکري همه مسؤلان و نهاد هاي مربوطه در جهت ترويج و تقويت و احياء عفاف و حجاب .
23- تصويب قوانين لازم جهت تسهيل در اجراء و عملي کردن مسئله عفاف و حجاب ضرورت دارد
24- الزام به رعايت حجاب و عفاف در همه مراکز دولتي و ادرات و نظارت درست و مستمر در اين زمينه ضروري است .
25- جلوگيري از اقدامات مخدوش کننده در رابطه با عفاف و حجاب ( ممکن است برخي از اشخاص يا گروه هاي مسئله دار و مُغرِض در جهت عفاف و حجاب اقدامات و کارهايي انجام دهند که در ظاهر امر حمايت از عفاف و حجاب باشد ولي واقع مطلب تخريب و تضعيف جايگاه عفاف و حجاب باشد .
26- برگزاري راهپيمايي سراسري عفاف و حجاب در همه استان ها و شهر ها بسيار شايسته و
ضروري است
27- توجه به امر اشتغال جوانان و اشتغال زايي ونيز اقدامات عملي در تسهيل امر ازدواج مي تواند جوانان را به سوي عفاف و حجاب سوق دهد.
28- برخورد قاطع و قانوني باعوامل داخلي و خارجي که حرمت حريم عفاف و حجاب را با روش هاي مختلف مي شکنند
29- تبليغات مناسب در قالب هاي مختلف( فيلم ، عکس ، نوشتار کوتاه و پرمُحتوي ، ...) در رابطه با عفاف و حجاب .
30- احياء مُتعَه و صيغه موقَّت با چهار چوب قانوني و شرعي مي تواند نقش سازنده اي در عفاف و عفت عمومي جامعه داشته باشد .
سيداصغر سعادت ميرقديم لاهيجي
بيست و چهارم تير 1395 ه .ش
نُهُم شوّال المُکَرَّم 1437 ه. ق .
*******************************
بيانيه جامعه مدرسين به مناسبت هفته حجاب و عفاف**
علت نامگذاري 21 تير ماه به عنوان روز حجاب و عفاف
عفاف و حجاب در سبک زندگي ايراني- اسلامي» منتشر شد
کتاب «عفاف و حجاب در سبک زندگي ايراني- اسلامي» بر مبناي بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي به نقل از مهر، همزان با هفته حجاب و عفاف، انتشارات انقلاب اسلامي (دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيتالله العظمي خامنهاي) کتاب «عفاف و حجاب در سبک زندگي ايراني- اسلامي» را براي مطالعه معرفي کرد. کتاب «عفاف و حجاب در سبک زندگي ايراني- اسلامي» نخستين دفتر از مجموعهاي 5 جلدي با عنوان «نقش و رسالت زن» است که توسط انتشارات انقلاب اسلامي منتشر شده است. اين کتاب از 5 فصل با عناوين؛ عفّت و حيا، روابط زن و مرد، حجاب و پوشش، کشف حجاب و بيبندوباري و روش برخورد با بيبندوباري تشکيل شده است. اين کتاب بطور خاص از جهت تمرکز بر بحث «عفاف و حجاب» اثري منحصربهفرد است که با دستهبندي و محوريابي مناسب بيانات حضرت آيتالله خامنهاي(مدّظلّهالعالي) تلاش کرده تا طرحي جامع از مجموعه نکات مفيد در بحث از «عفاف و حجاب» را در سبک زندگي ايراني- اسلامي پيش روي مخاطب قرار دهد