فصل:گفتار برخی از دانشمندان در فضیلت علم
می گویم:یکی از دانشمندان ما (1)گفته است:بدان خداوند سبحان دانش را سبب کلّی آفرینش تمام جهان عِلْوی و سِفْلی قرار داده و در جلالت و بالندگی دانش همین بس است.خداوند سبحان در کتاب خود از باب تذکّر و بینش دادن به خردمندان فرموده است: اَللّهُ الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ یَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَیْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ عَلی کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ وَ أَنَّ اللّهَ قَدْ أَحاطَ بِکُلِّ شَیْ ءٍ عِلْماً (2)این آیه کریمه در اثبات شرافت علم دلیلی کافی است،به ویژه علم توحید که اساس هر دانش و مدار هر معرفت است.و خداوند سبحان علم را عالی ترین و شریف ترین چیزها معرّفی کرده،و آن را بر فرزند آدم پس از نعمت آفرینش و بیرون آوردن او از ظلمت عدم به روشنایی وجود،نخستین منّت قرار داده،و در اوّلین سوره ای که بر پیامبرش محمّد(صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) نازل کرده فرموده است: اِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ، خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ، اِقْرَأْ وَ رَبُّکَ الْأَکْرَمُ، اَلَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ، عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ یَعْلَمْ (3)،باید اندیشید که چگونه خداوند کتاب کریم خود را که «لا یَأْتِیهِ الْباطِلُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِیلٌ مِنْ حَکِیمٍ حَمِیدٍ» (4)با نعمت ایجاد آغاز،و پس از آن نعمت علم را ذکر فرموده است،و اگر پس از موهبت ایجاد،منّتی بالاتر و نعمتی والاتر از علم وجود داشت خداوند این منزلت را به علم نمی بخشید و آن را سرآغاز انوار هدایت و طریق دلالت بر صراط مستقیم قرار نمی داد ... ... دربارۀ وجوه تناسب میان آیات مذکور در آغاز این سوره-که برای ایجاد نظمی بدیع در آیات،بعضی از آنها مشتمل بر خلق انسان از عَلَق است و برخی مُشعِر بر آموزش چیزهایی به اوست که نسبت به آنها ناآگاه بوده- گفته شده است که :خداوند حالت نخستین انسان را که عَلَقَه بوده ذکر کرده،و عَلَقَه پست ترین چیزهاست و آخرین حال او را که عالِم شدن است بیان فرموده و این عالی ترین مراتب است، گویی خداوند مُتعال فرموده است: ای انسان تو در آغاز حال در این مرتبه ای که در نهایت پستی است قرار داشته ای و در آخر کار به این درجه که شریف ترین و گران قدرترین درجات است رسیده ای و بیان مذکور متضمّن این است که علم ، اشرف مراتب است زیرا اگر چیزی شریف تر از آن وجود داشت ذکر آن در اینجا سزاوارتر بود.
(فَصلُُ) [قَولُ بَعضِ العُلَماءِ فِي ذلِكَ]
وَ قالَ بَعضُ عُلَمائِنا - رَحِمَهُمُ اللهُ -[1]: اِعْلَم أَنَّ اللهَ سُبْحانَهُ جَعَلَ العِلمَ هُوَ السَّبَبُ الكُلِّيُِّ لِخَلقِ هذَا العالَمِ العِلْویِّ وَ السِِّفْلیِّ طُرّاََ وَ كَفى بِذلِكَ جَلالَةََ و َ فَخراََ ، قالَ اللهُ تَعالَى فِي مُحكَمِ الكِتابِ تَذْكِرَةََ وَ تبْصِرَةََ لِأُولِي الْأَلْبابِ : «اَللّهُ الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ یَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَیْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ عَلی کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ وَ أَنَّ اللّهَ قَدْ أَحاطَ بِکُلِّ شَیْ ءٍ عِلْماً» وَ كَفى بِهذِهِ الآيَةِ دَليلاََ عَلَى شَرَفِ العِلمِ لاسِيِّما عِلمَ التَّوحيدِ الَّذِي هُوَ أَساسُ كُلِّ عِلمِِ وَ مَدارُ كُلِّ مَعرِفَةِِ وَ جَعَلَ اللهُ سُبْحانَهُ اَلعِلمَ اَعْلَى وَ أَشْرَفَ وَ أَوَّلُ مِنَّةِِ اِمتَنَّ بِها عَلَى اِبنِ آدَمَ بَعْدَخَلْقِهِ وَ إِبرازِهِ مِن ظُلْمِ العَدَمِ إِلَى ضِياءِ الوُجُودِ فَقالَ سُبْحانَهُ فِي أَوَّلِ سُورَةِِ أَنْزَلَها عَلَى نَبِيِّهِ مُحَمَّدِِ (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) : «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ. خَلَقَ الْإِنْسانَ من عَلَقٍ. اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ. الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ. عَلَّمَ الْإِنْسانَ مالَمْ يَعْلَمْ » : فَتَأَمَّل كَيفَ اِفتَتَحَ كِتابَهُ الكَريمَ المَجيدَ «لا یَأْتِیهِ الْباطِلُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِیلٌ مِنْ حَکِیمٍ حَمِیدٍ» بِنِعْمَةِ الإِيجادِ ثُمَّ أَردَفَها بِنِعْمَةِ العِلمِ ، فَلَو كانَ ثَمَّةَ مِنَّةُُ أَو تُوجَدُ نِعْمَةُُ بَعْدَ نِعْمَةِ الإِيجادِ هِيَ اَعْلَى مِنَ العِلمِ لَما خَصَّهُ اللهُ تَعالَى بِذلِكَ وَ صَدَّرَ بِهِ نُورَ الهِدايَةِ وَ طَريقَ الدَّلالَةِ عَلَى الصِّراطِ المُستَقيمِ... ... وَ قَد قيلَ فِي وَجهِ التَّناسُبِ بَينَ الآياتِ المَذكُورَةِ فِي صَدرِ هذِهِ السُّورَةِ الَّتِي قَدِ اشتَمَلَ بَعضُها عَلَى خَلْقِ الإنسانِ مِن عَلَقِِ وَ فِي بِعضِها تَعليمُهُ ما لَم يَعلَم لِيَحصُلَ النَّظمُ البَديعُ فِي تَرتيبِ آياتِهِ : إِنَّهُ تَعالَى ذَكَرَ أَوَّلَ حالِ الإنِسانِ وَ هُوَ كَونُهُ عَلَقَةََ مَعَ أَنَّها أَخَسُّ الأَشياءِ وَ آخِرَ حالِهِ وَ هُوَ صَيرُورَتُهُ عالِماََ وَ هُوَ أَجَلّ ُ المَراتِبِ ، كَأَنَّهُ تَعالَى قالَ : كُنتَ فِي أَوَّلِ حالِكَ فِي تِلكَ الدَّرَجَةِ الَّتِي هِي َ غايَةُ الخَساسَةِ فَصِرتَ فِي آخِرِ حالِكَ فِي هذِهِ الدَّرَجَةِ الَّتِي هِيَ الغايَةُ فِي الشَّرَفِ وَ النَّفاسَةِ وَ هذا إِنَّما يَتُِمُّ لَو كانَ العِلمُ أَشْرَفَ المَراتِبِ إِذ لَو كانَ غَيرُهُ أَشْرَفَ لَكانَ ذِكرُ ذلِكَ الشَّئِ فِي هذَا المَقامِ أَولَى .
[1] يَعنِى بِهِ الشَّهيدَ (رَحِمَهُ اللهُ) فِي كِتابِهِ «مُنيَةُ المُريدِ» ص 3 مِن طَبعِهِ المُلحَقِ بِرَوضِ الجَنانِ .
*** تنظیم و اصلاحات : توسط : استاد سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی
https://www.ghbook.ir/index.php?name=%D8%B1%D8%A7%D9%87%20%D8%B1%D9%88%D8%B4%D9%86:%20%D8%AA%D8%B1%D8%AC%D9%85%D9%87%20%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AD%D8%AC%D9%87%20%D8%A7%D9%84%D8%A8%DB%8C%D8%B6%D8%A7%D8%A1%20%D9%81%DB%8C%20%D8%AA%D9%87%D8%B0%DB%8C%D8%A8%20%D8%A7%D9%84%D8%AD%DB%8C%D8%A7%D8%A1%20%D8%AC%D9%84%D8%AF%201&option=com_dbook&task=readonline&book_id=1014803001&page=73&chkhashk=95D5E291E9&Itemid=218&lang=fa&tmpl=component .+کتاب راهِ روشن«ترجمه کتابِ مَحَجَّةُ البَيضاء »
*** کتاب راه روشن 9 جلدي: ترجمه «اَلمَحَجَّةُ البَيضاءُ فِي تَهذيبِ الأِحياءِ»+اصل کتاب از مُلّا مُحسن فيض کاشاني است+ ترجمه از سيد محمد صادق عارف دِزفولي «متولد1299 شمسي» + https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=1014803001&lang=fa .+کليک کنيد .
***مَحَجَّةُ البَيضاءِ فِي تَهذيبِ الأِحياءِ +8 جلدي عربي- کتابخانه ديجيتالي تِبيان + https://library.tebyan.net/fa/104567/%D9%85%D8%AD%D8%AC%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%A8%DB%8C%D8%B6%D8%A7%D8%A1-%D9%81%DB%8C-%D8%AA%D9%87%D8%B0%DB%8C%D8%A8-%D8%A7%D9%84%D8%A3%D8%AD%DB%8C%D8%A7%D8%A1 .+ کليک کنيد .
************************************
***پرواز بدون بال (دِلنوشته)+نرگس(هانيه) گيلاني جيلداني لشت نشايي رشتي قُمي+ پايگاه انديشوران حوزه + http://saadat.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=18206 .+ کليک کنيد .
***پرواز بدون بال (دِلنوشته)+نرگس(هانيه) ...گيلاني لَشت نشايي جيلداني قُمي+نسيم معرفت+http://nasimemarefat.parsiblog.com/Posts/5249/ . +کليک کنيد .
*** درس هايي از نَهجُ البَلاغه توسط آيت الله سيد اصغر سعادت ميرقديم لاهيجي در مسجد امام خميني پرديسان قم-چهار شنبه شب ها (شب هاي پنج شنبه) - بعد از نماز مغرب و عشا . +سايت حکيم زين العابدين عسکري گيلاني لشت نشايي رشتي+http://hakim-askari.rozblog.com/post/693 .+کليک کنيد .
http://saadatmirghadimha.rzb.ir/post/8 .
***کتابخانه اينترنتي آيت الله سيداصغرسعادت ميرقديم لاهيجي ....+کليک کنيد
***کتابخانه اينترنتي آيت الله سيداصغرسعادت ميرقديم لاهيجي ....+کليک کنيد
*** شرح نهج البلاغه اِبن اَبِي الحَديد مُعتَزِلي+ بيست جلدي - کتابخانه ديجيتال + https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=1002641020&Itemid=167&lang=fa .+کليک کنيد .
***زن در آيينه جلال و جمال -آيت الله علامه عبدالله جوادي آمُلي+ http://hodat.ir/uploads/zan%20daa%20aeeneye%20jamal_43635.pdf .
***خَنساء شاعر نامدار عرب + تحقيقي از يک محقق افغاني از اهل سنّت-+ http://www.heratonline.com/Islam/articles/2016/khansa.pdf .
***پرواز بدون بال (دِلنوشته)+نرگس(هانيه) بابازاده گيلاني جيلداني لشت نشايي قُمي - کلاس سوّم راهنمايي+سايت حکيم زين العابدين عسکري گيلاني لشت نشايي رشت+http://hakim-askari.rozblog.com/post/696 .+کليک کنيد .
*** غايَةُ القُصوَي فِي تَرجَمَةِ العُروَةِ الوُثقي+جلد اول+از مرحوم شيخ عبّاس قُمي+ترجمه عُروَه+ مُصَحِّح : عليرضا اَسَدُاللّهي فرد + https://library.tebyan.net/fa/Viewer/Text/82470/0 .+کليک کنيد .
http://www.reyshahri.ir/post/65319/296-%d8%a7%d8%af%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%a7%d9%82%d9%88%d8 .+پايگاه رسمي آيت الله محمد محمدي ري شهري .